Sådan ser de første planer for 200 ekstra cykelparkeringspladser ud. Illustration: Københavns Kommune
in , ,

Bedre cykelparkering på Dybbølsbro

Cyklister. Dybbølsbro har store udfordringer med fremkommelighed og politikerne har derfor besluttet at lave 200 ekstra parkeringspladser til cykler.

Af René Mølskov

rem@minby.dk

Parkering: Der er rigtig mange cykler i København. Derfor holder der ofte cykler parkeret – også uden for cykelstativerne.

Det er i høj grad også tilfældet i og omkring Dybbølsbro, hvor de nuværende 90 pladser ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen langt fra forslår.

Kommunens optælling viser således, at omkring 200 cykler står parkeret uden for stativer, og det kan genere både cyklende og gående.

Derfor foreslog Teknik- og Miljøforvaltningen, at der etableres cirka 200 cykelparkeringspladser i to etager i umiddelbar nærhed af stationsnedgangene. Forslaget der blev vedtaget i sidste uge, lagde op til en model med hydraulik, som gør systemet let at betjene, og den løsning bakkede teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) op om:

»Vi skal gøre det attraktivt at kombinere de grønne transportformer som for eksempel cykel og tog, og det gør vi blandt andet ved at sørge for ordentlige parkeringsforhold for cyklister, der skal videre med toget. Forhåbentlig kan 200 nye parkeringspladser på den måde gøre det lettere at være både fodgænger og cyklist i et trafikknudepunkt som på Dybbølsbro,« siger Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse.

Overskud fra Vanløse

De penge, forvaltningen og borgmesteren foreslår at bruge på projektet, kommer egentlig fra Vanløse.

De skulle nemlig være gået til et fuldautomatisk parkeringsanlæg ved Vanløse Station, men da indkøbscentret Kronen udbyggede med 600 nye pladser, er der parkeringspladser nok i området.

Derfor ønskede forvaltningen i stedet at skabe bedre forhold på Dybbølsbro, hvor der i dag er underskud i antallet af cykelparkeringspladser, og hvor der i 2025 forventes et behov på mellem 500 og 700 p-pladser.

Et egentligt projekt bliver fremlagt til beslutning i 2019, mens parkeringspladserne vil stå færdige i 2020.

Projektet har en værdi af 7 millioner kroner, hvor Københavns Kommune og DSB deler udgiften. Projektet har ikke konsekvenser for udvidelsen af Dybbølsbro, som også skal skabe bedre forhold for gående og cyklende, og som også indeholder cykelparkering.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Hjertecafe om stent- og bypassoperationer

Det glade flertal væltede højhuset på Nuuks Plads