Elsker 😍

Dybbølsbro skal udvides

Udvidelse. En ti meter bred cykelsti o brede fortove skal hjælpe med trængselsproblemer på Dybbølsbro. Nu er arbejdet gået i gang.

Af René Mølskov

rem@minby.dk

Dybbølsbro: Nu er udvidelsen af Dybbølsbro gået i gang.

Målet er at lave en ti meter bred cykelsti og bredere fortove for at afhjælpe trængselsproblemerne på Dybbølsbro.

Det giver dog for en periode endnu mindre plads at boltre sig på for både cyklister og fodgængere mens udvidelsen står på.

Ifølge Københavns Kommune forventer man, at antallet af cyklister og fodgængere, der krydser Dybbølsbro, stiger i de kommende år. Kommunen erkender, at der allerede nu er der kapacitetsproblemer i myldretiden, og derfor besluttede politikerne på Københavns Rådhus i 2016, at Dybbølsbro skal udvides for at skabe bedre forhold for cyklister og gående.

Cykelbro over Kalvebod

Teknik- og Miljøforvaltningen er gået i gang med udvidelsen.

Da anlægsarbejdet skal udføres på en bro, hvor der i forvejen er meget lidt plads, vil det naturligvis kunne mærkes af de mange daglige brugere af Dybbølsbro.

Den første del af projektet er at etablere en ny cykelbro hen over Kalvebod Brygge.

Den bliver lavet med en dobbeltrettet cykelsti, der skal forbinde Cykelslangen med Dybbølsbro. Et arbejde, der gik i gang mandag i denne uge og som forvaltningen forventer bliver afsluttet i begyndelsen af 2019.

Fortsætter ind i 2019

Når den første del er overstået, begynder næste del af projektet, som er selve udvidelsen af Dybbølsbro mellem Ingerslevgade og Kalvebod Brygge.

Her anlægger man en ny platform, som udfylder mellemrummet mellem bilbroen og cykel- og gangbroen.

Det arbejde går i gang sidst i januar 2019 og varer frem til december 2019. I hele perioden skal fodgængere, cyklister og biler dele arealet med byggepladsen.

Derfor bliver Dybbølsbro ensrettet for biltrafik ind imod Vesterbro i en stor del af anlægsperioden. Der vil også være færre cykelstativer omkring Dybbølsbro station

Det endelige projekt

Når projektet formentlig er færdigt ved udgangen af 2019 er det byens bredeste cykelsti med sine ti meter. Til sammenligning er cykelstien på Dr. Louises Bro fire meter i hver retning.

Fortovsarealet bliver udvidet fra to til fem meter og ved Dybbølsbro Station bliver der oprettet mindst 200 cykelparkeringspladser, som skal afhjælpe de kaotiske cykelparkeringsforhold.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Hvilket mønster skal din skjorte have til efteråret?

Smart City netværk nu klar til brug