I sidste uge var Mette Jespersen vidne til, at en ambulance ikke kunne komme frem til en såret cyklist grundet lastbiler, der blokerede vejen. Foto: Dan Møller
in , ,

Sur 😠 Like 👍

Dårlige forhold i Guldbergsgade var hindring for ambulance

TRAFIK. Da en ambulance i sidste uge skulle frem til en trafikulykke i Guldbergsgade, kunne den ikke komme det på grund af lastbiler, som blokerede vejen. Der skal ske ændringer i Guldbergsgade nu, mener beboere, men Københavns Kommune har heller ikke i dette års budget sat penge af til at forbedre forholdene i gaden.

Af Julie Stougaard

js@minby.dk

GULDBERGSGADE: »Det er det, vi hele tiden har gået og frygtet. At en eller anden dag er der én, der kommer til skade.«

Sådan siger Mette Jespersen, som bor på Nørrebro. Tirsdag morgen i sidste uge var hun på vej til skole med sin 7-årige datter, der går på Guldberg Skole, da hun ser en cyklist ligge midt på gaden.

»Jeg kan se, at hun er væltet, men jeg ved ikke, hvordan det er sket. Hun er vel mellem 12-16 år, og der er flere, der sidder ved hende og holder hendes hoved. Jeg kan høre, at der bliver ringet til hendes mor og sagt ’bare rolig, der er en ambulance på vej’,« fortæller Mette Jespersen.

Da hun fortsætter op ad gaden, kan hun se en stor lastbil uden chauffør og en kranbil, der holder og spærrer vejen.

»Jeg råber til føreren af kranbilen, at han skal vide, at der kommer en ambulance lige om lidt, der skal kunne komme hen til en pige, men han kan ikke gøre så meget, fordi lastbilen holder, så han ikke kan flytte sig,« forklarer hun.

»Så kommer ambulancen fra Møllegade, og den kan ikke dreje ned ad Guldbergsgade på grund af lastbilen og kranbilen. Folk forsøger at finde chaufføren af lastbilen, så han kan flytte den. Der er lidt panik, fordi ambulancen ikke kan komme frem.«

Mette Jespersen var nødt til at køre videre og så derfor ikke, hvor lang tid det tog ambulancen at komme frem til den sårede cyklist, men oplevelsen påvirkede hende meget, fordi hun længe har været frustreret over de dårlige forhold i Guldbergsgade, især taget i betragtning af at det er en skolevej. Hun fortæller, at gaden er tætpakket med lastbiler, varevogne og skraldebiler om morgenen foruden almindelige biler, som gør det til en særdeles farlig situation, især for de små cyklister.

»Som det er nu, betyder det, at vores datter aldrig kommer til at cykle alene her. Det er simpelthen for farligt. Der sker alt for meget, og der er også mange parkerede biler, hvor man skal holde øje med døre, der åbner, så man skal cykle slalom for at komme udenom dem. Det er da noget, der gør, at vi overvejer, om hun skal blive ved med at gå på Guldberg Skole,« siger Mette Jespersen.

Ingen penge til forbedring

Nørrebro Lokaludvalg og beboerne i området har længe ønsket sig en videreudvikling af en trafikplan for Guldbergsgade/Møllegade, men der er endnu ikke blevet afsat penge til det i forbindelse med budgetforhandlingerne, og heller ikke i år, er det blevet prioriteret.

»Vi ved, at det er en opgave, der skal løses, men stemningen var ikke til, at det skulle løses nu. Det skyldes blandt andet, at der i marts, i forbindelse med overførselssagen, blev sat en markant pulje penge af til Nørrebro,« siger Jonas Bjørn (S), som er medlem af Økonomiudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget og var med ved forhandlingsbordet.

Han bor selv på Nørrebro og forstår udmærket beboernes frustration over forholdene i Guldbergsgade.

»Det har høj prioritet hos mig, for jeg kommer der selv. Jeg har skullet krydse den i fem år på vej til vores daginstitution, og det er en kaotisk gade. Jeg kan godt forstå, hvis folk er skuffede over, at der ikke er sat penge af til det i budgettet, men det betyder ikke, at Guldbergsgade forsvinder fra vores blok. Der kommer jo også penge fra overførselssagen, så må vi se, om ikke Guldbergsgade bliver tilgode set der,« lyder det fra Jonas Bjørn.

Ønsket om en cykelsti

Mette Jespersen har en række undrener vedrørende forholdene i Guldbergsgade, som Nørrebro/Nordvest Bladet har fremlagt for centerchef ved Teknik- og Miljøforvaltningen Jes Øksnebjerg.

Hvorfor har man ikke sat skilte op i Guldbergsgade for at gøre trafikanterne opmærksomme på, at det er en skolevej?

»Vi sætter kun meget sjældent permanente skoletavler op i byen, for stort set alle veje i København ligger tæt på en skole og kan betragtes som skoleveje. I øjeblikket kører den årlige skolestarts-trafiksikkerhedskampagne med de gul/sorte ’børn på vej’-kampagneskilte. Disse skilte burde også have været sat op på Guldbergsgade, og vi vil sikre os, at dette sker ved næste års kampagne.

Hvorfor har man ikke lavet ’læssezoner’ til lastbiler m.v., så der er nogle rammer for, hvor de må holde i Guldbergsgade for netop at undgå episoder som denne?

»Vores erfaring er, at de særlige læssezoner kun er velegnede på steder med meget varelevering, f.eks. ved et supermarked eller tilsvarende steder med meget hyppig varelevering. Her skal afstanden mellem forretning og læssezone være meget kort. På Guldbergsgade er det vores vurdering, at en læssezone ikke vil blive brugt, da der er tale om mange spredte vareleveringer til flere forskellige mindre forretninger.«

Hvorfor har man endnu ikke lavet cykelsti på hele Guldbergsgade, som kunne gøre forholdene væsentligt bedre for skolebørnene?

»Der er mange hensyn, der skal tages i Guldbergsgade, som jo er en relativt snæver gade. Beboerne skal kunne parkere deres biler, der skal være plads til varelevering og busser, og der skal også være fortovsplads til bylivet i området. Vi er godt klar over, at mange borgere efterlyser bedre forhold for cyklister, og forvaltningen har i vores seneste cykelredegørelse foreslået at forbedre cykelforholdene ved at ændre Guldbergsgade til en såkaldt cykelgade. Forslaget var en del af budgetforhandlingerne, som netop er afsluttet, men der blev desværre ikke fundet penge til løsningen,« lyder det fra Jes Øksnebjerg.

»Ubegribeligt at de tør«

For Mette Jespersen er det fuldstændig uforståeligt, at kommunen igen har valgt ikke at sætte penge af til at forbedre forholdene i Guldbergsgade.

»Jeg har svært ved at begribe at de ’tør’ se igennem fingre med problemet. Kommunen er fortaler for, at vi vælger cyklen som transportform og ser vel helst også, at vi indskriver vores børn i byens folkeskoler. Og det til trods vil de ikke sætte penge af til at sikre trygge og ufarlige skoleveje,« siger Mette Jespersen.

 

 

 

Hvad synes du om artiklen?

2 points
Upvote Downvote

Total votes: 2

Upvotes: 2

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Written by Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Stephen King som teatergys

Frisindets høvding har ordet