Kim Carlsen fra Flavour, der fejrer 25 års jubilæum på fredag 31. august. Foto: Camilla Schiøler
Tema: in

Trendy tøj og livsstil i et kvart århundrede

Han var punkrocker i 80’erne, og indehaveren af Flavour i Skindergade med 25 år på bagen er stadig tro mod punkerbusiness-attituden.

Iført hanekam, nitter og sort tøj hang Kim Carlsen i begyndelsen af 80’erne ud med byens andre punkrockere på de grønne bænke på Gammeltorv i København.

I dag, ikke langt fra torvet, klæder han cool og kvalitetsbevidste københavnere på i Skindergade som stifter og indehaver af livsstils- og herretøjsbutikken Flavour, der i år kan fejre 25 års jubilæum.

Selvom der ligger trendy tøj og sneaks på hylderne, regerer punkrockeren stadig i både hjertet og i tilgangen til at drive forretning.

»For at kunne klare os i konkurrencen med internetshopping og butiksdød, er vi hele tiden nødt til at være på forkant og fremme på beatet. Og dét elsker vi. Traditionelle dyder som personlig service og rådgivning og selvfølgelig mulighed for at røre og se det man køber, er heldigvis også stadigvæk vigtige værdier for kunderne. Det er helt sikkert derfor, vi stadig er konkurrencedygtige og nu kan markere, at butikken har eksisteret i et kvart århundrede.«

Sidst i 80’erne satte Kim Carlsen sit præg på det københavnske skateboard-miljø, både som udøvende skater og som arrangør af den legendariske skaterkonkurrence ’Prygl i Parken’

Da Flavour slog dørene op i 1993, blev det den allerførste streetwear-butik i Danmark og henvendte sig oprindeligt netop til hovedstadens skatermiljø. Rygtet om byens nye tøjbutik til mænd spredte sig hurtigt og Kim Carlsen var således med til at gøre fx sneakers og streetwear til dagligdags beklædning.

»Produkterne på vores hylder skal have indhold og autenticitet. Når noget bliver norm, så er jeg videre. Heri ligger nok min punkerbusiness-attitude, som jeg har været tro overfor i alle årene,« siger Kim Carlsen.

I dag er der stadig i Flavours sortiment tydelige referencer til der, hvor det hele startede; streetwear.

Butikken er samtidig kendt for et stort udvalg af trendy, funktionelle, økologiske og bæredygtige produkter. Flavour sælger, udover beklædning, også solbriller, ure, tasker, skønhedsprodukter og nøje udvalgt vin og spiritus.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Fejr sammenholdet med flødebollekast og fed musik

‘Dødkedelig’ legeplads i Frederiksberg Have får nyt liv