Metrotogene er som en sauna på skinner, lyder kritikken fra passagererne denne sommer. Arkivfoto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix.
in , ,

Haha 😆

Pendlere kræver køligere tog: Politikerne må hive penge op

METROEN ER HOT. Metroselskabet fastholder, at aircondition i Metrotogene er en dårlig løsning. Metropendlernes talskvinde Tina Weber kræver politikerne på banen for at få køligere tog i sommerperioden.

AF JAN JEPPESEN

jje@amagewrbladet.dk

KØBENHAVN: Metropendlernes talskvinde, Tina Weber, er forarget over, at Metroselskabet kan acceptere de ulideligt varme forhold i togene denne sommer. Som beskrevet i sidste uges avis var en mor så omklamret af sved, at hun frygtede at tabe sin søn på gulvet.

Tina Weber kræver, at politikerne i Metroselskabets bestyrelse tager affære for at sikre afkølede tog i sommerperioden. Og hun køber ikke argumentet om, at denne sommer er værre end tidligere somre.

»Varmen i Metrotogene er ingen nyhed. Der er alt for varmt år efter år. Det peaker bare helt vildt denne sommer. Metroselskabet undervurderer passagerernes intelligens. Se på selskabets Facebook-tråd. Der har været klaget over varmen i togene siden 2002,« siger Tina Weber.

»Nu må politikerne én gang for alle få løst et reelt problem. Det er da sødt, at der bliver uddelt vandflasker fra lufthavnen, men det løser ikke problemet med de alt for varme tog. Nu skal der findes en holdbar løsning, og derfor må politikerne hive nogle penge op af lommen. Det er ikke rimeligt at sige, at der kommer luft ind i togene, når dørene åbnes over jorden. For under jorden er det sindssygt varmt. Forleden dag var der 32 grader inde i et tog. Og det er der også andre somre.«

Tina Weber foreslår, at Metroselskabet bruger en del af pengene fra kvalitetstillægget, der indføres i 2019 for at dække en merudgift til MetroCityringen, til at få installeret aircondition.

»Jeg har ikke brug for bedre kvalitet, men afkøling om sommeren.«

Ozonskadeligt stof

Metroselskabets driftschef Thomas Bech Roskjær forsvarer, at aircondition blev fravalgt, da de nuværende Metrotog blev bestilt tilbage i 1990erne.

»Vi købte ikke airconditionanlæg først og fremmest på grund af to ting. Dels på grund af forbruget af energi til at transportere de tunge airconditionanlæg samt ikke mindst på grund af energien. I midten af 1990erne svarede det til cirka 40 procent af togets samlede energforbrug. Dengang brugte airconditionanlæg også det ozonskadelige stof R12. Med til afvejningen hørte også, at en passagers rejse i Metroen normalt er hurtigt overstået. I dag varer en rejse typisk mindre end ti minutter,« forklarer Thomas Bech Roskjær.

Han vurderer, at sommeren i år har været helt ekstraordinær varm.

»Der har bestemt været dage, hvor det havde været rart med et airconditionanlæg. Særligt i de situationer, hvor der er driftsforstyrrelser. Men Metroen kører 365 dage om året, og det er en belastning at køre med et anlæg, som under normale vejrforhold skønnes at være til gavn fem-ti dage om året.«

Metropendlernes talskvinde foreslår, at en del af pengene fra kvalitetstillægget bruges til at afkølede tog om sommeren?

»Kvalitetstillægget er en del af finansieringen af Cityringen. Til Cityringen, Nordhavn og Sydhavn er der indkøbt 39 tog. De er alle uden aircondition, da 23 af de kommende 24 Metrostationer er underjordiske. Kun Orientkaj Station er placeret på højbane. Varme forventes derfor ikke at blive et problem på de kommende metrolinjer M3 og M4.

På de eksisterende linjer, M1 og M2, udskifter vi i løbet af året computere i ventilationssystemet, som gerne skulle sikre bedre luftcirkulation i Metroens tog. Der er dog ikke tale om nedkøling af tog,« fastslår driftschefen.

Vi må tilpasse Metroen

Enhedslistens Charlotte Lund, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation og et af de ni medlemmer i Metroselskabets bestyrelse, forstår godt passagerernes frustrationer.

»De har jo fuldstændig ret. Det er jo som en sauna dernede. Men jeg synes i høj grad, at det er noget, vi skal kigge på for at se, om ikke det kan forbedres. For det er vilkår, der er udfordrende – særligt måske for folk, der ikke har et godt helbred,« siger hun til TV2 Lorry.

»Hvis de her varme somre er kommet for at blive, så må vi jo tilpasse Metroen. Så det bliver mere tåleligt for passagererne. Så det synes jeg, vi skal tage videre i bestyrelsen,« siger hun.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

En homoseksuel kunstudstilling

Dragør har brugt 16 mio. for meget