Unitarernes Hus på Dag Hammarskjölds Allé. Arkivfoto: Michael Paldan
in ,

Unitarernes Hus

Lokalhistorisk: På Dag Hammarskjölds Alle 30, ved lille Trianglen ligger der et »utilnærmeligt« hus, og mange har sikkert gennem tiden undret sig over hvad det mon rummer.

Der er tale om et kirkesamfund, og bag de lukkede mure gemmer der sig bl.a. en smuk og lys kirkesal.

Huset blev opført i 1927, og det er hjemsted for den eneste unitariske kirke i Danmark.

Arkitekt Carl Brummer tegnede huset. Han fik til opgave at skabe en bygning, som i sin arkitektur udtrykker unitarismens universelle idé om tolerance over for andres tro og meninger.

Arkitekten løste opgaven ved at forene arkitekturen fra flere af de mest kendte monoteistiske religioner (troen på en og kun en gud, og ikke på treenigheden som den danske folkekirke er baseret på). Der ses derfor elementer fra kristendommens kirker (den oprindelige basilikaform), jødedommens synagoger (to pulpiturer/ balkoner), og de græske templer (den græske bort).

Der er ikke et alter som i mange kirker, men derimod en centralt placeret talerstol. Dette er udtryk for unitarismens forkastelse af tilbedelse og underkastelse af en ydre autoritet. Endelig blev kirkerummet bygget, så akustikken er specielt velegnet til musiske aktiviteter.

Der afholdes også koncerter i bygningen, bl.a. afholder Østerbro Koncertforening arrangementer her.

Efter opførelsen af Unitarernes Hus arbejdede man på at erhverve et orgel.

Komponisten Edvard Grieg og hans kone, sangerinden Nina Grieg, var begge unitarer. Efter sin mands død i 1907 rejste Nina Grieg tilbage til sit fødeland, Danmark, og blev medlem af det danske unitarsamfund. Nina Grieg bidrog til orgelindsamlingen ved at give koncerter i det nye kirkerum. Det varede derfor ikke længe, før man kunne købe og installere et brugt orgel.

I dag råder kirken også over et elektrisk orgel og et koncertflygel.

Bag talerstolen ses et stort freskomaleri, der viser en scene fra den kendte lignelse fra Bibelen, »Den barmhjertige samaritaner« (Lukas, 10, 25-37), malet af professor Oscar Mathiesen.

Freskoen er symbol på noget som unitarer finder særdeles betydningsfuldt i deres religiøse liv: nemlig næstekærligheden.

Billedet symboliserer således unitarismens etiske opfattelse af at menneskets sindelag og handlinger er det afgørende. Ikke om vedkommende har »den rette tro«.

Østerbro Lokalhistorisk Forening og Arkiv

Bryggervangen 62, kld 2100

www.2100lokalhistorisk.dk

 

 

 

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Flere lopperier hos Hans Knudsen

Asgers turbulente barndom