Mathias Hermansen er en af de forældre, der skal følge sit barn i skole ad den stærkt trafikerede Valby Langgade, hvor der mangler et stykke cykelsti. Han er nu gået forrest i kampen for at få cykelsti hele vejen på Valby Langgade, så man slipper for at skulle dele vejbanen med biler, busser og lastbiler. Foto: Benedicte Lorenzen
in ,

Like 👍

Valby Langgade mangler cykelsti

TRAFIKALT KAOS. Man skal se sig godt for, når man som cyklist kører ad Valby Langgade mellem Annexstræde og Gammel Jernbanevej. Her er der nemlig ikke cykelsti, og det vil valbyborger Mathias Hermansen nu have ændret på.

CYKELSTI ØNSKES: På en solrig morgen i midten af juli forholder Valby Langgade sig forholdsvis rolig. Bilerne kommer dog stadig i en lind strøm, ligesom et par busser og en hurtigkørende lastbil udgør morgenmylderet denne onsdag.

Som en del af dette firhjulede billede, findes dog også de tohjulede. De cyklende borgere, som kræver deres del af vejbanen, men som på den centrale del af Valby Langgade må undvære en cykelsti.

På en almindelig hverdagsmorgen skaber dette scenarie ofte kaotiske trafiktilstande Valby Langgade, der er skolevej for en del skoleelever.

Mathias Hermansen er en af de borgere, der har et barn gående på Valby Skole, og han er nu gået forrest i kampen for, at få lavet cykelsti på hele Valby Langgade:

»Der er lavet cykelsti i begge ender, og det giver virkelig god mening, men så kommer man til den midterste af Valby Langgade, og så er der pludselig ikke nogen cykelsti. Det betyder, at en stor del af skolebørnene må ud i trafikken og cykle mellem busser og biler. Hvis vi prøver at køre omveje ad eksempelvis Annexstræde, så er der heller ikke nogen cykelsti der. Det er virkelig utrygt og meget kaotisk i myldretiden,« fortæller han.

Kommunen ved det godt

Den manglende cykelsti på den stærkt trafikerede valbygade er ikke en overraskende nyhed for Københavns Kommune. Faktisk optræder Valby Langgade på en liste over 35 højt prioriterede strækninger til en ny cykelsti i kommunens såkaldte ’Cykelstiprioriteringsplan’ der løber til 2025.

Hvornår det så lige bliver Valby Langgades tur, melder planen endnu intet om. Beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) har dog spurgt Teknik- og Miljøforvaltningen, hvorvidt der er lagt konkrete planer om anlægsarbejdet på Valby Langgade. I et skriftligt skriver Teknik- og Miljøforvaltningen:

»I Københavns Kommune er det et højt prioriteret ønske, at der etableres cykelstier på Valby Langgade fra Annexstræde til Gammel Jernbanevej, som beskrevet i cykelstiprioriteringsplanen. Der er i 2016 vurderet et anlægsoverslag på 14 millioner kroner, men der er politisk ikke bevilliget midler til gennemførelse af projektet,« lyder det fra forvaltningen.

Find pengene før 2025

For Mathias Hermansen er udsigten til måske at skulle vente på en cykelsti helt til 2025 dog ikke særlig attraktiv. Han vil nu kæmpe for at overbevise politikerne om, at de skal finde pengene noget før:

»Der er lang tid til 2025, og man er oppe mod mange andre steder. Det er jo en politisk prioritering, så når jeg forsøger at råbe op nu, så er det for det første fordi, nogen må stå på mål for Valby på Rådhuset. Det er på tide, at man prioriterer flere penge til cykelsikkerhed frem for de her grønne supercykelstier. De kan jo altid komme, når den nødvendige sikkerhed er sikret,« siger han

Ved kommunalvalget i 2017 fik Valby valgt flere lokale kandidater ind i Borgerrepræsentationen. Vi har spurgt et par af dem, om de vil kæmpe for at finde pengene til cykelsiten under efterårets budgetforhandlinger.

Kun Alternativets Niko Grünfeld er vendt tilbage på vores henvendelse, og han mener, det er oplagt, at tale om cykelsti på Valby Langgade:

»Jeg og Alternativet er meget optaget af at sikre gode forhold for cyklisterne i København, blandt andet ved at skabe bedre cykelinfrastruktur. Der er masser af steder i byen, som har brug for nye eller bedre cykelstier, herunder på Valby Langgade. Det er et oplagt sted at anlægge cykelsti,« siger han i en mail til avisen.

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Festivalen Murda Twinz fylder Toftegårds Plads med punk og hardcore

Midt i en opbrudstid – et sidste farvel til Mozarts Plads