Foto: René Mølskov
in ,

Sur 😠 Ked 😭 Like 👍

Frygter ny skolevej i Nordhavn

Tryghed. Lukningen af Århusgade for bløde trafikanter betyder, at cyklisterne skal krydse Kalkbrænderihavnsgade to nye steder. Det gælder også skolebørn, der, ifølge forældrene, nu har fået en markant mere utryg vej til og fra skole.

Af René Mølskov

rem@minby.dk

Foto: René MølskovLÆS OGSÅ: Forvaltningen: Vi holder nøje øje med området

Den ene store lastbil efter den anden blander sig med bil- og bustrafikken fra Sundkrogsgade til Kalkbrænderihavnsgade. Det samme kryd skal det kommende år bruges af bløde trafikanter fra Nordhavn, der skal over Kalkbrænderihavnsgade og gennem viadukten til Østbanegade.

»Trafikken har været et problem i lang tid. Men nu bliver det et stort problem,« siger Stine Carlsen, der har boet i Nordhavn i to år med sin mand og deres to børn.

De har givet deres seksårige dreng lov til at cykle på sin egen cykel, men efter lukningen af Århusgade, er det slut.

»Kvarteret er jo solgt på, at det er et sted med få biler, mange cykler og mange børnefamilier. Men nu tør jeg ikke lade min dreng på seks cykle i skole. Vi har tidligere ladet ham køre over Århusgade, men det store kryds ved Vordingborggade får han ikke lov at cykle i. Der vil jeg ikke engang selv cykle med dem,« siger hun.

Krydset er ifølge hende og flere af de mange medlemmer af facebookgruppen ’Alle os i Århusgadekvarteret’ langt fra sikkert for cyklister.

Lette løsninger

Der er udpeget to alternative veje til Århusgade. Den ene er krydset ved Vordingborggade, og det andet er den stitunnel, der går ved Marmorvej og Nordre Frihavnsgade.

»Tunnellen ved Nordre Frihavnsgade, den er supergod, men den er virkelig lille. Og så er alternativet, at man skal over dødskrydset herude ved Sundkrogsgade og Vordingborggade,« siger hun.

Stine Carlsen mener, at det vil være nemt og simpelt for forvaltningen at løse trafiksikkerheden omkring Kalkbrænderihavnsgade. Foto: René Mølskov

De mener, at der er flere nemme løsninger, der vil øge sikkerheden på vej fra Nordhavn til Østerbro, men frygter, at de ikke bliver realiseret.

»En ting er lige nu, hvor det er lyst, og der er sommerferie. Men når det bliver mørkt, regnvejr og ingen kan se noget som helst, er jeg sikker på, at det kommer til at gå galt,« siger hun.

Metrobyggeriet er årsagen til lukningen af Århusgade, og selv om det ærgrer beboerne, forstår de baggrunden.

»Alle har forståelse for, at den skal lukkes. Sådan er det bare. Men at man ikke kan færdes sikkert herude og undgå at blive kørt ned af en lastbil, det holder altså ikke,« siger hun.

Ønskerne fra beboerne i Nordhavn er primært en sikring af det store kryds ved Vordingborggade og Kalkbrænderihavnsgade.

»Det er relativt simpelt at ordne ved at lægge en blå cykelbelægning og et give cyklisterne et stykke tid med grønt lys, hvor bilister ikke må dreje. Det er jo ikke verdens største operation,« siger hun.

Derudover har man, ifølge Stine Carlsen, allerede tilkendegivet, at der kommer lysregulering i krydset ved Sundkrogsgade og Helsinkigade. Men det venter de stadig på.

Al for høj fart på vejene

Hun fortæller desuden, at farten generelt er alt for høj, særligt på Kalkbrænderihavnsgade, hvor trafikken både er tung og hurtig.

»Et superoplagt supplement vil være en regulering af farten herude. Folk kører som om, at det er en motorvej. Alt i alt er det simple løsninger, som man let kan gennemføre.«

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Sæt penge i banken ude på gaden

T-shirts – Hvad er sommerens farve? Vi spurgte Tøjeksperten på Nørrebrogade til råds