Foto: René Mølskov
in ,

Like 👍

»Faste elementer møver sig ind«

Lokale boule-spillere og lokaludvalg frygter, at planlagte cykelparkeringspladser ødelægger leg og udeliv på Enghave Plads. Forvaltningen understreger behovet for cykelparkering, og mener der fortsat er god plads til leg.

Tekst/foto: René Mølskov

rem@minby.dk

Cykler eler leg: Det er mandag tidlig aften, og Øivind Holtermann står i solen sammen med sine boule-venner fra Enghaveparken. Kaster de sølvfarvede kugler omhyggeligt af sted, så de lander i det grusede sand på Enghave Plads lige over for musikbutikken Beat.

Det er det bedste sted, de har kunne finde som alternativ til Enghaveparken, der er lukket det næste år.

Teknik- og miljøudvalget besluttede på deres seneste møde at placere ekstra cykelparkeringspladser ved byens metropladser. Og det rammer blandt andet på området lige over for Beat, som boule-spillerne bruger.

Foto: René Mølskov

Lokaludvalg undrer sig

Ifølge Thomas Egholm, der er formand for Vesterbro Lokaludvalg, har det været en overraskende beslutning at placere cykelstativerne lige der.

»Man tager det rekreative areal, som er en mangelvare på Vesterbro og laver til cykelparkering. Det er rigtig ærgerlift,« siger han.

Og undrer sig. For han mener, at man begyndte fornuftigt med politiske samtaler om mængden af cykelparkeringspladser på Enghave Plads. Og for at undgå at ’plastre pladsen til’ med cykler, flyttede man mange af dem til sidegaderne.

»Det undrer mig, at man bagefter beslutter, at der forresten skal være endnu flere. Og det undrer mig, at det så ender det med, at man placerer de ekstra på Enghave Plads. Sådan om man netop havde forsøgt at undgå,« siger han.

Vil sikre det rekreative

Ifølge teknik- og miljøforvaltningen er det nødvendigt med de ekstra stativer til cykler.

»Vi ved, at københavnerne ønsker sig bedre mulighed for at parkere deres cykel i byen, og mange oplever det som en stor udfordring at komme af med cyklen ved netop byens metro- og S-togsstationer. Forvaltningen har derfor vurderet, at det vil være nødvendigt at etablere 65 ekstra cykelparkeringspladser for at sikre cyklisterne gode parkeringsforhold ved den nye metrostation på Enghave Plads,« siger centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen Mikkel Balskilde Hansen i en mail til avisen.

De 25 af pladserne bliver placeret netop på grusarealet, hvor boule-spillerne kaster kugler så godt som hver eneste aften. De bliver placeret i grupper af fem mellem de eksisterende træer.

»Vi er samtidig opmærksomme på, at Enghave Plads benyttes flittigt af beboerne i området i sommerhalvåret. For at sikre at der fremover også vil være plads til forskellige aktiviteter på pladsens grusareal, har vi valgt at placere de cirka 25 nye cykelparkeringspladser, der skal oprettes på selve grusarealet, mellem de eksisterende træer. Cykelparkeringspladserne bliver oprettet i grupper af fem, hvor der vil være rigeligt med frirum imellem«, siger Mikkel Balskilde Hansen.

Foto: René Mølskov

Bliv væk fra vort kvarter

At der stadig vil være plads til at spille petanque, eller boule, som spillet også hedder, det ændrer ikke holdningen hos spillerne på Enghave Plads.

»Hvorfor bruger man ikke bare Metroens forplads i stedet. Der er 5000 kvadratmeter og masser af plads,« siger Øivind Holtermann.

Boule-spillerne er enige om, at cykelparkeringspladserne først og fremmest ikke har noget at gøre på de rekreative arealer, der er så få af på Vesterbro. Og de mener, at selv fem rækker af fem stativer mellem træerne vil bygge en mur ud til vejen ved Tove Ditlevsens Skole og Beat.

»Lad det nu bare være rekreativt og fint. Alle de faste elementer, de møver sig ind. Og det ødelægger frirummet. Det handler ikke om, at man ikke kan bruge pladsen på grund af det. Men det er totalt unødvendigt og handler om, at man ødelægger en åben plads,« siger Øivind Holtermann.

På grund af regeringens anlægsloft er projektet med cykelparkeringspladser sat i bero frem til næste år.

 

Hvad synes du om artiklen?

3 points
Upvote Downvote

Total votes: 3

Upvotes: 3

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

René Mølskov

Written by René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Debat: Færre biler og flere metrobrugere i København

Gode råd: Sådan vælger du det rigtige tøj til jagt