Næste sommer får Vesterbro sin første metrostation, men ifølge SF skal der ses på, hvordan man undgår nye bilpendlere. Arkivfoto
in ,

Debat: Færre biler og flere metrobrugere i København

…Debat

Klaus Mygind (SF)

Medlem af Borgerrepræsentationen

Trafik: Næste sommer åbner Metrocityringen. Vesterbro får sin første metrostation, og hele bydelen får et transportløft. Med den nye metroforbindelse får vi i København en unik mulighed – og et forpligtende valg – om at ændre, hvordan det centrale Københavns skal se ud. Skal de større veje fortsat være fyldt op med biler? Eller skal vi med politiske tiltag flytte bilpendlerne væk fra vejen og ned i den nye metro?

I SF mener vi ikke overraskende, at den sidste mulighed er den bedste. Og at det er nu, den skal gribes. Derfor stiller vi på Borgerrepræsentationens møde den 21. juni et forslag om, at vi i kommunen skal se på, hvordan vi kan lave trafikændringer i København, når Metrocityringen åbner.

Vores målsætning er klar: Vi skal udnytte de nye muligheder for at bruge kollektiv transport optimalt. Vi skal sikre, at den nye plads på vejene ikke bare fyldes op af nye pendlere. Lykkes det, vil vi se en by med bedre plads til fodgængere, cyklister og til den nødvendige biltrafik. Håndværkeren, som har en opgave i indre by. Fragtmanden, som skal levere varer til byens butikker. Handicaptransporten.

Mulighederne er mange. Også for de større og i dag meget trafikerede gader på Vesterbro. Vi ønsker en by med plads på gadeplan og med god fremkommelighed. Og vi håber, politikerne i Borgerrepræsentationen på tirsdag vil gribe den mulighed – og tage det ansvar – for at skabe en by, som er god at leve i – også når man bor på Vesterbro.

Hvad synes du om artiklen?

3 points
Upvote Downvote

Total votes: 3

Upvotes: 3

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Arrangør af Jazz på Balders Plads: Mit bedste projekt nogensinde

»Faste elementer møver sig ind«