Foto: René Mølskov
in ,

Like 👍

Planetariets skyhøje planer

Nye rejser. Mette Broksø Thygesen tiltrådte sidste år som direktør på Tycho Brahe Planetarium. Her på Vesterbros nordøstlige hjørne er der allerede strammet op på fortællingen og med ‘Made in Space’ har de vundet flere priser.

Tekst/foto: René Mølskov

rem@minby.dk

Planetarium: Med få dages mellemrum tog Tycho Brahe Planetariums nye direktør Mette Broksø Thygesen imod priser for udstillingen ’Made in Space’.

Først var det prisen ’Sustainable Succes’ fra ECSITE (Det europæiske netværk af videnskabsscentre og museer) og dernæst AOKs pris ’Bedste sted for børn’.

»AOK-prisen var jeg også med til at vinde, da jeg var på Den Blå Planet. Men her er jeg helt anderledes lykkelig for det. Vi har brug for at stedet bliver sat på landkortet igen,« siger Mette Broksø Thygesen.

Foto: René Mølskov

Faglighed trumfer profit

Opmærksomheden er afgørende for, at de kan fortsætte succesen. Kun ved at øge opmærksomheden og besøgstallet får de fondsmidler og dermed nye, banebrydende udstillinger. Men hverken vejen eller målet er pengene.

»Vi har også netop vundet en pris for vores faglighed med Made in Space,« siger hun og understreger, at det er det vigtigste værktøj, de har.

»De fleste har prøvet at gå i en retning for at tjene penge. Men det er sjældent den målsætning, der virker. Det er derimod fagligheden på stedet. Jo større faglig viden, man har på en institution, jo lettere er det at tjene penge. For der er ikke noget værre, end hvis man ikke har dna’et og fagligheden i orden. Vi er måske nok få mennesker her, men fagligheden er virkelig i top.«

Fantastisk potentiale

Mette Broksø Thygesen har erfaring med fra både Zoo, Den Blå Planet og Danmarks Radio og hun glæder sig over det store potentiale på sin nye arbejdsplads.

»Det er sjovt, at der ligger en så ikonisk bygning med en fantastisk placering, som alligevel er gået lidt i glemmebogen for os alle. Men jeg er begejstret for det kæmpe potentiale og det er det, vi arbejder videre med efter vi fik donationen fra AP Møller-fonden,« siger hun med henvisning til udstillingen ’Made in Space’, hvor de modtog 11 millioner kroner.

Dermed fik de mulighed for at ændre de indre rammer som det første.

»Da jeg begyndte, tænkte jeg, at der med det første skulle ske en masse udvendigt. Men hvis vi ikke var begyndt herinde, havde det jo bare været en ny skal. Udstillingen var jo slet ikke up to date. Den var ikke skiftet i mange år og lignede nærmest sig selv fra åbningen i 1989,« siger hun og fortsætter:

»Der er jo virkelig sket noget med ’Made in Space’, som vi har fået nu. Det betyder rigtig meget, at man kommer ind og oplevelsen så også holder og lever op til forventningerne.«

Foto: René Mølskov

Viden viden viden

Der har været akademiske diskussioner blandt de tilknyttede forskningsenheder om, hvad man kunne konkludere i udstillingen. Og det er ifølge den nye direktør netop det, der skal til for at løfte det.

»Vi har samarbejdet med nogle af branchens virksomheder og eksperter. Og så har vi haft en ph.d. fra Københavns Universitet, som har løftet det. Vores kommende udstilling om rumfart, der skal være i rundgangen omkring ’Made in Space’ bliver også i et sådan samarbejde og hvor vi skal bruge den nyeste forskning og med ph.d’ere gennem vores samarbejde med Københavns Universitet,« siger hun.

Made in Space

Udstillingen har formentlig en levetid på seks til otte år, men hvert eller hvert andet år skal et nyt tiltag være med til at sikre, at der sker en udvikling på stedet.

»Samtidig skal gæsterne også gerne tænke; ’det er et besøg værd, selvom jeg var der i går,« siger hun.

 

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Støjregler skal ændres

Historie. Lær om byens historie på stranden