Vordingborggade er præget af køer - før og efter Nordhavnsvej. Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Ked 😭 Like 👍

Smertensbarnet Vordingborggade

Trafik: Som en tyv om natten blev Vordingborggade fra at være en ensrettet gade pludselig den eneste forbindelsesvej til Nordhavn fra det centrale Østerbro i slutningen af 2013, da Århusgade samtidig blev lukket for gennemkørende trafik til Kalksbrænderihavnsgade.

Københavns Kommune begik dengang en brøler ved ikke at sende det ud i en høring, hvilket fik professor miljøret Peter Pagh til at betegne beslutningen som ulovlig over for Østerbro Avis i januar 2014.

Kommunen beklagede efterfølgende, men beslutningen stod ved magt, da passagen ved Århusgade i fremtiden skal benyttes til blød trafik på tværs af gaden og Nordhavn – i forbindelse med stationsbyggeriet af metroen i Nordhavn.

Selv efter Nordhavnsvej er kommet i gang, er der sket en stigning af biler i Vordingborggade, dog er den tunge trafik, som er blevet forbudt, faldet markant, viser en kommunal tælling.

Den konservative Jakob Næsager har flere gange foreslået at åbne Århusgade igen, men et politisk flertal har stemt forslaget ned. I sidste uge endte teknik- og miljøudvalget med et mere blød formulering om at ændre lyskrydset mellem Vordingborggade og Kalkbrænderihavnsgade.

»Teknik- og Miljøudvalget pålægger Teknik- og Miljøforvaltningen at udarbejde en indstilling, hvori muligheden for at optimere kapaciteten i krydset Kalkbrænderihavnsgade/Sundkrogsgade/Vordingborggade belyses, herunder mulighederne for at opgradere infrastrukturen i området med henblik på, at flere mennesker vælge CO2-neutrale transportformer, så køerne minimeres,« lyder beslutningen. thof

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Volmer-Sørensens søn kræver sin fars effekter retur fra museum

Færre biler gennem Østerbro