Sidevejene til Vognmandsmarken er nogle af dem, hvor man formentlig snart kan parkere fem meter i stedet for ti frem til vejens slutning. Foto: Dan Møller
in ,

Like 👍

Flere p-pladser tættere på kryds

Fra 10 til 5. 62 udvalgte steder i Sankt Kjelds Kvarter på Østerbro skal der være fem meter i stedet for ti meter til krydset, når man parkerer sit køretøj. Det skal give 30 ekstra p-pladser og 60 ekstra til cykler.


Af Thomas Frederiksen

thof@minby.dk

Parkering: 30 ekstra parkeringspladser til biler og 60 ekstra til cykler.

Det får Østerbro glæde af, hvis et forslag om ombygning af 62 vejkryds går igennem i teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune på mandag.

Det sker i »Sankt Kjelds Kvarter«, populært kaldet Ydre Østerbro, kvarteret mellem Lyngbyvej, Jagtvej, Østerbrogade og S-banen.

Kort fortalt går projektet ud på, at hvis man ombygger et kryds med fortovsudbygninger, vil der være mulighed for at opnå dispensation fra den såkaldte 10-meter regel, og afkorte parkeringsforbuddet op mod et kryds fra 10 meter til 5 meter.

De fem meter frigjort vejareal kan bruges til en bilparkering og selve fortovsudbygningen til placering af cykelstativer.

I alt er 116 kryds undersøgt, og ud af de disse kan det lade sig gøre 62 steder i kvarteret. De resterende steder er det ikke ment som sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Det var på ønske fra Venstre, at det kom med i budgetforhandlingerne i fjor, og selvom partiet ikke var med i budgetaftalen, blev den en realitet alligevel, med fokus på Skt. Kjelds Kvarter.

Beboere i kvarteret oplevede i fjor, at der blev mange flere p-pladser til rådighed, da den gule parkeringszone blev indført.

Men som led i klimakvarterets bebyggelse på Bryggervangen, er der midlertidigt sløjfet mange p-pladser. Antallet skulle dog komme tilbage, når anlægsarbejdet er afsluttet.

Som en bonus kan der udover flere p-pladser til cykler og biler også komme flere træer, der plantes i de fremskudte fortovsarealer.

»Det er da fint nok at skabe flere parkeringspladser, men det løser ikke de store parkerings- og trængselsproblemer på Østerbro. Der skal mere til,« siger formand for Østerbro Lokaludvalg, Allan Marouf.

 

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Østerbro-børn kæmper for guld i Aarhus

Et år som hjemløs slider