Sten er en af de sydhavnere, der har valgt at vise sin hverdag i undervisningsmaterialet Stemmer fra Sydhavnen. Foto: Lene Vendelboe
in

Sydhavnens stemmer taler til skoleelever

INDEFRA. Det begyndte som et fotoprojekt, der udviklede sig. Journalist Lene Vendelboe knokler nu på at færdiggøre undervisningmaterialet ¿Stemmer fra Sydhavnen¿, der henvender sig til samfundfagsundervisning for elever i 8.-9. klasse.

SOCIOLOGISK INDBLIK: Sydhavnen spiller hovedrollen i et nyt undervisningsmateriale, som journalist Lene Vendelboe er i fuld gang med at udarbejde i samarbejde med SydhavnsCompagniet.

’Stemmer fra Sydhavnen’ hedder materialet, hvor elever i 8.-9. klasses samfundsfagsundervisning kan stifte bekendtskab med vidt forskellige sydhavnere fra begge sider af Sydhavnsgade:

»Formålet med projektet har været at skabe nye samtaler mellem det her opdelte Sydhavnen, hvor der ofte mangler incitament til at komme over på den anden side af Sydhavnsgade. Jeg synes, det var interessant at tage udgangspunkt i det, man har tilfælles herude i stedet for det, der adskiller,« fortæller Lene Vendelboe.

Stens brev til Sydhavnen

De forskellige sydhavnere inviterer eleverne ind i deres hverdag gennem fotodagbøger, interview og håndskrevne breve:

»Jeg har eksempelvis mødt Sten, som jeg har fotograferet og interviewet, så man kan læse hans blå bog og blive klogere på, hvem han er, og hvad han laver. Alle deltagerne har desuden skrevet et brev, som bliver meget mere personligt, fordi det er skrevet i hånden,« forklarer Lene Vendelboe, og læser op fra Stens brev:

»Jeg kan lide at bo i Sydhavnen, fordi jeg følte mig hjemme lige fra starten, da jeg fik en lejlighed i Sydhavnen. Man hilser på hinanden måske lidt som i en landsby, og der bliver ikke set skævt, selv om man vakler lidt fuld rundt. Opfører sig ordentligt selvfølgelig. Mange er lidt på røven, som jeg selv er, jeg oplever ikke noget snobberi, og de fleste beboere er i samme båd.«

Sydhavnerne er desuden blevet bedt om at lave fotodagbøger, hvor de fået en liste over ting, de skulle fotografere hver især. Det har været alt fra indholdet i køleskabet til morgenmaden. Alt sammen for at give eleverne et indblik i, hvor forskellig en bydel kan være på tværs af korte afstande.

’Stemmer fra Sydhavnen’ , sigter med andre ord efter at vise eleverne velfærdsstatens udfordringer set gennem Sydhavnens briller. Og præsenteret på anderledes måder end en klassisk tekst i en lærebog.

Elever skal ud i egen by

Gennem de udvalgte sydhavnere stifter eleverne bekendtskab med både kontanthjælpsmodtagere, studerende og velhavere. Tanken er, at dette kan give afsæt til gode diskussioner om socialklasse, velfærdsstat og sammenhængskraft. Undervisningsmaterialet bliver udgivet i efteråret 2018, hvor det vil bestå af en hjemmeside med de udvalgte cases og en lærervejledning.

Lene Vendelboe og pædagogisk konsulent Anne Marie Thirup Christiansen tilbyder desuden at afholde gratis workshop på skolerne:

»På workshoppen faciliterer vi en dag, hvor eleverne bliver klædt på til at bruge samfundsfaglig og journalistisk metode til at undersøge deres egen by. Her er det tanken, at de skal møde mennesker, snakke med dem og tage billeder, som skal op på Instagramkontoen #stemmerframinby. De skal lidt gøre det samme, som jeg har gjort i Sydhavnen,« fortæller Lene Vendelboe.

 

Hvad synes du om artiklen?

1 point
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Benedicte Lorenzen

Written by Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Verdens venligste velkomst

Sommeren er lig med økomarked på Tingstedet