Skiltet til venstre er blot et arkivbillede fra et andet sted i København med tidsbegrænset parkering. På kortet til højre ses området, hvor forvaltningen vil indføre tre timers parkering fra klokken 8.00-19.00 på hverdage. Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix / Kort: Teknik- og Miljøforvaltningen
in

Like 👍

Skal parkeringen tidsbegrænses?

BILKAOS. Presset på p-pladser i området omkring Fuglekvarteret og Lygten er nu så højt, at beboerforeninger og borgere har bedt teknik- og miljøforvaltningen om hjælp. Her foreslår man en tidsbegrænsning på tre timer i dagtimerne.

Af Benedicte Lorenzen

belo@minby.dk

PARKERINGSFORSLAG: Mange københavnere med bil vil nok kunne nikke genkendende til irritationen over at måtte trille rundt og rundt i kvarteret for at finde en parkeringsplads, der aldrig synes at blive ledig.

For bilejende borgere i områderne omkring Fuglekvarteret og Lygten er mangel på parkeringspladser blevet ekstra presserende, efter den gule parkeringszone blev indført i deres baghave i marts sidste år. Det har nemlig fået flere udefrakommende bilister til at stille bilen i det gratis område uden for betalingszonen.

Så svært er det blevet at komme af med bilen, at borgere og beboerforeninger i de berørte kvarterer har bedt teknik- og miljøforvaltingen om at indføre tidsbegrænset parkering.

Biler kommer udefra

Centerchef i Center for Parkering, Jes Øksnebjerg, fortæller, at man godt er klar over parkeringsproblemerne:

»I Teknik- og Miljøforvaltningen overvåger vi parkeringspresset over hele byen, og når vi så får henvendelser fra borgere, beboerforeninger og andre, så sammenholder vi det med vores egne statistikker. I det her område af Nordvest, ser vi tydeligt det, vi kalder randzoneproblematik, som er den her forskydningsmekanisme, der sker, når vi indfører betalingszoner. Det betyder med andre ord, at bilister, der burde holde i gul zone, lige hopper over på den anden side, hvor det er gratis,« fortæller han.

Ser man på teknik- og miljøforvaltningens målinger i Fuglekvarteret og ved Lygten viser de, at parkeringsbelægningen nogle steder er over 100 procent hele døgnet. Ligesom området har oplevet en markant stigning i antal parkerede biler, siden den gule p-zone trådte i kraft.

Forvaltningen vurderer, at den kommende metrostation ved Nørrebro Station desuden vil tiltrække endnu flere pendlere til området.

Sæt bilen i tre

Det fik fredag teknik- og miljøforvaltningen til at sende et nyt parkeringsforslag i høring, hvor man foreslår, at der indføres tidsbegrænset parkering i et afgrænset område omkring Fuglekvarteret og Lygten. En tidsbegrænsning, der skal gælde i tre timer fra klokken 8.00-19.00 på hverdage.

»Vi foreslår nu, at man prøver at lave nogle tidsbegrænsede zoner, som gerne skulle gøre de her randzoneproblematikker så små som mulige. Det er dog alment kendt, og vi er helt opmærksomme på, at hver gang vi indfører parkeringszoner som dem her, så skubber det problemet videre. Vi forsøger dog at minimere det så godt, vi overhovedet kan,« lover centerchefen.

Gratis for beboere

Bor man i de udvalgte kvarterer, og har man bil eller motorcykel, vil man kunne få en gratis parkeringslicens, hvilket forvaltningen vil orientere om i den digitale postkasse. Ligeledes vil virksomheder med adresse i zonen kunne få licens til erhvervskøretøjer, der er tilknyttet virksomheden.

Jes Øksnebjerg forklarer, at politikerne har valgt den tidsbegrænsede parkering. Om der ved en senere lejlighed kommer en betalingsløsning må tiden vise. Det betyder, at man ikke kan betale sig fra at parkere ud over de tre timer, ligesom det heller ikke bliver muligt at købe gæstebilletter.

Tidsbegrænsning er godt

I Bispebjerg Lokaludvalg er formand Alex Heick glad for, at forslaget om tidsbegrænset parkering nu kommer i høring.

»Det er en god ide. Når metroen kommer, bliver problemet endnu større, så det fint at tage fat i det nu,« siger formanden.

Han anerkender, at forslaget kan være med til at skubbe problemet videre ud i bydelen.

»Man kan altid diskutere, om det skal gælde for et større område, men der er stadig god plads til parkering i yderområderne. Det burde ikke være nødvendigt at udvide den tidsbegrænsede parkering endnu,« siger han.

Lokaludvalget kommer også med et høringssvar, men de har endnu ikke diskuteret parkeringsproblematikken.

Forslaget om tre timers parkering i Fuglekvarteret og ved Lygten er nu i høring frem til 10. juli. Hvis ikke høringen giver anledning til at genoverveje beslutningen, bliver den tidsbegrænsede parkering indført omkring årskiftet.

Hvad synes du om artiklen?

1 point
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Simon Reenberg

Written by Simon Reenberg

Journalist på Nørrebro Nordvest Bladet. Jeg brænder særligt for den gode nyhedshistorie, og jeg forsøger også at starte nogle konstruktive debatter mellem borgerne, som forhåbentlig kan være med til at udvikle vores bydele. Følg Nørrebro Nordvest Bladet på Facebook, hvis du vil deltage.

Story MakerGallery MakerContent AuthorList MakerQuiz MakerEmoji Champ

Flere piger bliver HPV-vaccineret

Alle kan da tegne – kan de ikke?