Caroline Meldgaard med ¿Børn i byen¿-logoet. Foto: Michael Paldan.
in

Mor og fars bedste guide

IVÆRKSÆTTERI. Siden 2008 har Caroline Meldgaards hjemmeside ‘Børn i byen’ ledt tusindvis af børnefamilier gennem junglen af oplevelser i København. Hun mener selv, at hun ramte et kæmpe behov, og i dag bruger næsten halvdelen af de københavnske børnefamilier siden.

Af Jacob Schneider

jape@amagerbladet.dk

SUNDBYVESTER: Caroline Meldgaards hjemmeside ’Børn i byen’ har ledt tusindvis af børnefamilier gennem junglen af oplevelser i København i de ti år, den har eksisteret. Vi møder Caroline, hvor det hele startede i kolonihavehuset mellem Røde Mellemvej og Englandsvej, hvor hun stadig bor.

Ivrige forældre

Hun følte dengang, at der manglede et medie i hendes liv som forælder – en side, der kunne guide hende til byens bedste kvalitetsoplevelser med børn, så hun ikke skulle tage hen på den samme kedelige legeplads, som hun nu igen stod på med sin datter:

»Jeg boede på Frederiksberg, da jeg fik idéen. Jeg var på den lokale legeplads med min datter og kunne fornemme – blandt andet i mødregruppen – at der fandtes en masse andre muligheder. Det var før blogs blev populære, og der var ingen steder, der samlede det hele på nettet. Man måtte lede på alt fra brochurer og hjemmesider til opslagstavler.

Jeg havde boet i USA i nogle år, og her var der mange brugergenerede sites. Jeg blev ramt af lynet og kunne mærke helt ned i maven, at jeg skulle lave det her. Jeg vidste, at det virker – og at jeg kunne,« fortæller Caroline, som er uddannet i informationsvidenskab.

»Jeg var ikke i tvivl om, at det ville gå. Det her var før finanskrisen, hvor de her mødre på barsel bare skulle ud og køre Dankortet og opleve en masse,« griner Caroline.

Caroline Meldgaard brugte et år på at udvikle sitet, mens hun arbejde hos Danmarks Radio, inden hun blev gravid med sit andet barn:

»Jeg fødte samme uge, som vi flyttede herud, og et par måneder senere var jeg klar til at lancere Børnibyen. Jeg sad mellem flyttekasserne med en baby på armen og en to-årig ved siden af og trykkede på ’launch’.«

Caroline byggede sitet op, mens hun var på barsel. Det første nyhedsbrev røg af sted til 90 personer – i dag er der 42.000 københavnere, der abonnerer på det, mens mere end 100.000 klikker sig ind på hjemmesiden hver måned.

Det blev ret hurtigt til en virksomhed i vækst. I de første tre år var basen stadig kolonihavehuset, hvor medarbejderne kom til møder.

Kickstart

I mellemtiden havde Caroline sagt sit faste job op – og var blevet skilt fra sin mand, som flyttede tilbage til USA. Det kom som et stort chok, men Caroline valgte at kæmpe – for sin forretning, for sit hus, som pludselig blev sværere at beholde, og selvfølgelig for sine børn:

»Jeg skulle ret hurtigt have noget forretning ind i det, så jeg kunne købe min eks-mand ud og blive boende. Det var et år med meget arbejde, men til gengæld gav det også en kickstart. Jeg var rundt og hilse på alle teaterdirektører og så videre på de børnevenlige steder og få dem med på, at det var interessant. Der var enormt god respons, og folk var nærmest taknemmelige. Vi lavede en ’Børn i byen’-pris, som nu kører på ottende år, hvor brugerne både nominerer og stemmer, og det er der blevet taget sindssygt godt imod.

Måske havde det ikke været en god forretning i dag, hvis jeg ikke var blevet presset derud.«

Nu er hun direktør for Danmarks største guide, der formidler oplevelser til børnefamilier. Medlemsklubben giver rabat på alskens børnerelaterede oplevelser og varer, og virksomheden er flyttet til Vesterbrogade, hvor der er fire medarbejdere ud over Caroline. ’Børn i byen’ har også en kalender, hvor alle kan skrive børnevenlige arrangementer ind.

Sund økonomi

»I starten troede jeg, man kunne leve af annoncer, men jeg fandt hurtigt ud af, at man skal have virkelig meget trafik. Og det havde jeg jo ikke dengang. Men så fandt jeg på at lave en medlemsklub, som man betaler for. Der var ikke særligt mange af den slags klubber, men den blev et hit – det var den, jeg levede af.

Senere var der flere annoncører, der kunne se idéen i at få synlighed gennem sitet, så nu er det både annoncører og klubben, der driver forretningen.

Og i dag er der jo en overflod af tilbud til børn – også gratis tilbud. Biblioteker og kulturhuse er blevet gode til at bruge deres midler godt, ikke mindst her på Amager, hvor der sker rigtig meget i for eksempel Urbanplanen.

Men der er selvfølgelig også store, kommercielle spillere. Indendørs legeland, trampolinparker og alle mulige variationer af forlystelsessteder.

Og det, vi kan, er at sortere i alle de her ting og så pege på det bedste, for eksempel i vores ugentlige nyhedsbrev,« forklarer direktøren.

Økonomien har ikke umiddelbart lidt under finanskrise og opbremsning, men en af hemmelighederne bag det har også været hele tiden at investere overskud i videreudvikling:

»Vi har aldrig haft røde tal. Et lille overskud hele tiden, som så er blevet større og større. De fleste af dem bliver brugt til at investere, for eksempel i en app. Det ville da være fint, hvis man en dag kunne trække en masse dejlige penge ud, men indtil videre er vi gået efter at gøre produktet bedre.«

Børnibyen findes også i Aarhus, og Caroline drømmer om at brede idéen længere ud:

»Jeg går med tanker om, om man skulle kaste sig ud i et lille Aalborg- og Odense-eventyr. I et større perspektiv kunne man også skabe ’Børn i byen’ i London og Berlin og… Vi har jo hele maskinen og alle tankerne bag. Det ville nok kræve en investor, men lige nu nyder jeg bare at bestemme alting 100 procent,« fastslår Caroline.

Caroline Meldgaard har håndplukket fem aktuelle højdepunkter på Amager for os:

Urban Festival, 5. maj, Remiseparken

Fødselsdag på stranden, 5. maj, Naturcenter Amager Strand

Åbent hus, 5. maj, Børnekulturhus Ama’r

Børnebio, hver lørdag, Ørestad Bibliotek

Trampolinparken XJUMP, hver dag, Raffinaderivej 10

Find det hele og meget mere på: bornibyen.dk

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Kims vildeste drøm går i opfyldelse

Gårdhaverne vises frem på søndag