King Lear er en tyrannisk konge
in

Teater V stiller skarpt på den sande og falske kærlighed

KING LEAR. Den står på vanvid og ondskab når Prøvehallen i fire dage i april opfører Shakespeares tragiske eventyr om sagnkongen Lear

Af Flemming Saugmann

red@lokalavisen-va.dk

BLIND OVER FOR SANDHEDEN: De igangværende overenskomstforhandlinger er vand ved siden af gæstespillet i Teater V fra 11. – 14 april, hvor Teatret Møllen opfører ’King Lear’.

Det tragiske eventyr om sand og falsk kærlighed, vanvid og ondskab, er historien om sagnkongen Lear, der, forblændet af sin egen selvoptagethed, hovmod og naragtighed, frastøder sin ene datter, forærer sit rige til de to andre grådige, magtsyge døtre, og bliver drevet til vanvid.

Hvem skal have hvad

Tragedien begynder da den gamle konge skal fordele sit rige mellem sine tre døtre. Hvordan skal han afgøre, hvem der skal have hvad? Kongen beslutter sig for, at døtrene skal fortælle ham hvem af dem, der elsker og agter ham højest. Men hvordan skal han måle og veje deres kærlighed? I ord eller i handling? Alle døtrene erklærer deres kærlighed til kongen, men kun én af dem taler sandt.

Først da det er alt for sent, og kongen er ruineret, ydmyget og drevet til vanvid, indser han sin fejlfordeling og det går op for ham hvem, der virkelig elskede ham.

Shakespeares dybdeborende portræt af King Lear er en tragedie om magt og begær, om sandhed over for løgn, om kærlighedens væsen – grådighed, vanvid, forfængelighed og foragt, om ordets magt og handlingens konsekvenser.

Den handler om at være blind over for sandheden i livet og den ægte kærlighed, og ikke mindst om en konges rejse fra magt til afmagt – en rejse der er fyldt med intriger, forræderi, sydende ondskab og hjerteknusende kærlighed.

En barsk opvarmning

Og hvis ellers du vil akklimatiseres til forestillingen i en light-udgave, så har Teater V. også tænkt på det. For som optakt til King Lear opføres fra 6. – 8. april ’Sange fra et ægteskab’ af skuespillere fra Randers Egnsteater & Thy Teater. Hør bare:

»Jeg kan ikke mere. Jeg kan ikke holde det her ud. Hører du efter? Jeg har det dårligt. Jeg har det FYSISK dårligt. Jeg har drukket fire glas vand fra automaten, og du sidder bare dér, og du ser mig ikke. Og jeg kan ikke mere. Jeg har nået punktet. Jeg har nået PUNKTET, Frank.«

Sådan starter Caroline Jørgensens vinterkabaret om Martha og Frank. Den tager udgangspunkt i Aretha Franklins fantastiske soul-univers og lader det møde en dansk ægteskabelig virkelighed i form af Martha og Frank, der balancerer faretruende på randen af skilsmisse.

Og i et syret, humoristisk univers bliver publikum bragt helt ind i ægteskabets maskinrum, der eksploderer i vilde soul-sange sunget af Martha – akkompagneret af to støvede parterapeuter

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Benedicte Lorenzen

Written by Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Tag med Johannes V. Jensen på en lang rejse

Inspektørens farvel fik fuld musik