»Dukken er mit alter ego i forestillingen
in

Teatret er mit hjerte …

Skuespiller Maria Carmen Lindegaard er alene på scenen i forestillingen ‘Marienborg – nej tak!’, der opføres på Teatret ved Sorte Hest.

Af Nanna Boye.

nanna@lokalavisen-frb.dk.

 

Forestillingen ‘Marienborg – nej tak!’ handler om en panisk kvindelig akademiker, der bor på Borgbjergsvej i samme ejendom som Ingrid ‘Ingse’ og Anker Jørgensen.

Men kvinden er på flugt, både fra sig selv, fra arbejderhjemmet og stemningen i Sydhavnen.

‘Marienborg – nej tak’ er en monolog, der handler om tendenser og kriser, både personlige og i samfundet.

Stykket opføres af Sydhavns Teatret og havde premiere på Borgbjergvej, et par husnumre fra det sted, hvor Anker og ‘Ingse’ boede. De skulle ikke til noget palæ ved Bagsværd Sø. De blev i Sydhavnen, hvor de altid havde boet.

Stykket er skrevet af dramatiker Julie Maj Jakobsen og opføres af Maria Carmen Lindegaard, der er solo på scenen.

 

En rejse i teksten

»Siden jeg var barn, har jeg været begejstret for teater og altid spillet; men i en lang årrække troede jeg egentlig, at jeg skulle være advokat. Måske fordi jeg elsker amerikanske retssagsdramaer, men i dag er jeg glad for, at jeg holdt fast i teatret. Teatret er mit hjerte – her hører jeg hjemme,« siger den 37-årige skuespiller.

 

Alt det mellem linjerne

»Når jeg arbejder med en tekst er det en rejse, en forvandling, et opklaringsarbejde, hvor jeg gør den til min egen. Jeg elsker at fordybe mig i de krinkelkrogede nuancer i teksten, alt det mellem linjerne,« forklarer skuespilleren og pointerer, at lige netop dette stykke er specielt, for det er nyskrevet dramatik og Maria Carmen Lindegaard har været med fra starten.

Hun indledte med at researche en del omkring Anker Jørgensen.

»Det er ikke et portræt eller en forestilling om ‘Ingse’ og Anker Jørgensen. Selv om den tid er meget spændende, og han jo er en af de sidste store arbejderhelte. Han var en mand af folket og betyder stadig meget for folk i Sydhavnen,« fortæller Maria Carmen Lindegaard, der også reciterer fra en af Ankers taler.

 

Tankespind

»Kvinden, der i forestillingen kun hedder kvinden, er i midten af 30’erne og akademiker. Det jævne liv i Sydhavnen er ikke nok for hende. Hun er gået i stå, fysisk og mentalt og ved ikke, hvad hun vil.

Kvinden er ensom og arbejdsløs, forældrene støtter hende økonomisk, men ellers står hun alene med alt. Og det er det tankemylder forestillingen, forestillingen også handler om.

Hun lever et trøsteløst liv. Ved min side har jeg kludedukken, der er mit alter ego. Men der er lys forude, og det er også en meget humoristisk forestilling,« siger skuespilleren, der spiller ude blandt publikum.

Hun fortsætter:

»Det er en fantastisk smuk og mørk tekst. Den er tragikomisk, men den er også krævende for publikum, for der hoppes rundt i kvindens tankespind fra bidronninger til samtale med hendes bror.

»Jeg er så tæt på publikum, at hver aften føles som en fælles oplevelse. Det er fantastisk at være så tæt på publikum. Teater gør mig glad og giver mig ny energi.

Lige nu er jeg bare glad for at være fast tilknyttet Sydhavns Teatret og over at spille på Teatret ved Sorte Hest, som jeg holder meget af,« siger skuespilleren. Stykket spilles i foyeren.

Fakta

Skuespiller Maria Carmen Lindegaard: I 2010 udlært fra Skuespillerskolen i Odense. Har bl.a. medvirket i tv-serien ‘Arvingerne’ og børneforestillingerne ‘Diaplo’ og ‘Jagten på julemanden’. Siden 2017 har hun været fastansat på Sydhavns Teatret.
‘Marienborg – nej tak’: Dramatiker: Julie Maj Jacobsen. Instruktion: Mille Maria Dalsgaard. Medvirkende: Maria Carmen Lindegaard. Musik: Asbjørn E. Smed.
Stykket havde premiere på Sydhavns Teatret, og genopsættes på Teatret ved Sorte Hest, hvor det kan ses fra 12.-28. marts.


OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Valby Boldklub boblede sig til hjælp

70’er-rock i New York