|
Martin og Tobias ved den måske kommende Formel 1-rute. Foto: Michael Paldan.
in

Martins hede Formel 1-drømme

RACERLØB. Formel 1-løb i København vil gavne dansk motorsport og give et løft til talenterne i sporten, mener Martin Broby fra Kevin Magnussens fanklub.

Af Jacob Schneider

jape@amagerbladet.dk

LANGEBRO: Martin Broby har en mission: Et storstilet Formel 1-ræs skal hvine gennem Københavns gader hen over både Langebro og Knippelsbro i 2020.

Han er en af stifterne af Formel 1-køreren Kevin Magnussens fanklub og er godt i gang med at hjælpe den tidligere minister Helge Sander og en gruppe initiativtagere med at realisere drømmen – lige i sit eget nabolag med en hæsblæsende langside fra Langebro til Christmas Møllers Plads.

»For få år tilbage ville de fleste nok bare have trukket på smilebåndet, hvis nogen sagde det højt. Men der er nogle stærke iværksættere, som har kæmpet en brav kamp for at skabe rammerne. Der er mange meninger om det, men for os som fanklub giver det rigtig god mening,« siger fanformanden fra Amager.

»Det siger vi ikke kun, fordi vi gerne vil se Kevin Magnussen køre sin HAAS F1 over Langebro med 300 km/t, men det vil være rigtig godt for dansk motorsports fremtid. Og igen vil det skabe et kæmpe fokus på sportens unge talenter,« fortæller Martin, mens vi bevæger os op på Langebro sammen med et af talenterne, den bare ni-årige Tobias Clausen, som kører rigtigt stærkt i sin gokart og allerede rejser Europa rundt til de store løb.

Kæmpe fanklub

Fanklubben startede tilbage i november 2014, da Kevin Magnussens første år for McLaren var overstået. Hverken Jenson Button eller Kevin Magnussen vidste, om de var købt eller solgt.

»Alle danske fans sad og ventede på beslutningen, om Kevin blev forlænget eller ej, og jeg bed særligt mærke hvordan

Foto: Michael Paldan.

Jenson Button brugte sine fans til at skabe hype omkring sig, både i tv og på de sociale medier. Jeg fulgte intenst med på Facebook, sammen med en masse ligesindede fans. Der var mange som mente at ’vi’ burde gøre noget, men der gik en rum tid før blandt andre Lars Juel Petersen og jeg greb bolden. Vi fik produceret et ’#SUPPORTKMAG’ klistermærke til at sætte i bilruden. Ideen var at vise det danske erhvervsliv, at Kevin var en god investering.

Det blev jo så desværre besluttet at tage Fernando Alonso ind og beholde Jenson Button. Mens Kevin brugte 2015 på at suge lærdom til sig, brugte vi året på at opbygge vores organisation. Og da han blev førstekører igen i 2016 for Renault, tog tingene virkelig fart. Og nu er vi omkring 10.000 medlemmer,« siger Martin.

I 2017 har Kevin kørt for det amerikanske HAAS F1 TEAM, og fanklubben har blandt andet arrangeret tur til Spaniens Grand Prix, hvor 500 glade fans stod med flag, bannere og meget højt humør i deres egen fanzone.

Realistiske planer

Topbossen fra Formel 1, Chase Carey, var i sidste måned på charmeoffensiv i København. Håbet er en aftale om tre VM-løb fra 2020. Martin Broby er fyr og flamme:

»Vi har meldt vores opbakning til projektet og kan stille med frivillig arbejdskraft, så vi kan skabe en folkefest uden lige.

Der er cirka 500 millioner tv-seere hver eneste gang, der bliver kørt Formel 1 rundt omkring i verden.

Der er rigtig mange som fejlagtigt tror, at byen vil være lukket af i flere uger. Det passer ikke. Faktisk vil hverken broer eller ruten i det hele taget være lukket i hele dage på noget tidspunkt. Selv om søndagen, hvor der køres løb, bliver det muligt at passere både før og efter løbet. Jeg tror at mange bliver skræmt, fordi når man ser for eksempel Monacos Grand Prix, så er der jo tæt lukket rundt om hele banen med autoværn og chrashzones, men det tager kun et par maskiner og et lille stykke tid at fjerne det delvist, så man kan bruge banen som offentlig vej.

Jeg synes, det er en fantastisk mulighed for København – og for hele Danmark – og det ville være rigtig ærgerligt at sige nej til det på et helt forkert grundlag. For eksempel er det jo teknologien, der er udviklet fra Formel 1, der gør, at vores biler kan køre længere på literen. Vi kan også bruge løbet til at promovere det grønne København, for eksempel ved at sætte kørerne på bycykler og sende dem rundt på banen på dem inden løbene. Alle vil kunne se vores brede cykelstier og lyskurver for cyklister – ret unikt.

Racerbiler er selvfølgelig kendt som noget, der forurener og bruger meget benzin, men hvis du måler forureningen fra et løb op imod den almindelige trafik, der ellers ville være på ruten, så er den altså noget mindre. Så jeg synes, det er et dårlig argument.

Og hvis vi får det her fokus, bliver det nemmere for os at hjælpe sådan nogle nye talenter som Tobias her.«

Talenter bag rattet

Ni-årige Tobias Clausen fra Dragør har kørt gokart i et års tid, og benzinen er allerede i blodet. Han og familien tager til løb og på træningsture til blandt andet Italien og alle de danske baner – han har allerede egen mekaniker, personlig træner og flere sponsorer.

»Det er fedt at køre ræs mod andre, specielt når man overhaler. Jeg ved ikke lige, om jeg kan klare verdensmestrene, men ellers går det meget godt. Jeg ville virkelig gerne være Formel 1-kører, og det kunne være ret sjovt at køre her hjemme i København,« siger Tobias, som følger Magnussens løb – og har været ude at køre gokart med ham.

Kevin Magnussen-fanklubben har fra 2017 valgt at sætte fokus på at støtte unge danske motorsportstalenter. Det gør man blandt andet ved at donere alt overskud fra events og salg af merchandise gennem et samarbejde med RAPIDO Travel: Hver gang de sælger en rejse, går en del af overskuddet til talentstøtte.

»Det er jo helt i Kevins ånd at hjælpe de unge, da han selv har taget den lange tur op gennem de forskellige klasser. Og det inspirerer virkelig de kommende talenter, at vi har sådan en som ham.

Det er en benhård verden, som kun de færreste får succes i. Det kræver mod, viljestyrke og rigtig mange penge!! Motorsporten har endnu ikke den samme popularitet i det danske erhvervsliv, som for eksempel fodbold eller håndbold. Men det er godt på vej, og vi mener, at der er et kæmpe marked for det, som bare mangler noget opmærksomhed.

Så jeg håber virkelig, byen vil takke ja til det her. Jeg sover i hvert fald med krydsede arme og ben for tiden,« slutter Martin Broby.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Frustration, glæde og ro i sindet

Fremad A. starter hjemme i Gentofte