Ugen begyndte med en del forvirring i kvarteret omkring Mozarts Plads
in

Høringssvar: Det er uacceptable forringelser

BUSFORRINGELSER. Valby Lokaludvalg har indsendt deres høringssvar omkring omlægningerne af busnettet. Særligt to steder i bydelen er lokaludvalget utilfredse med Movias forslag, og det er på Vigerslev Allé og på frekvensen af linje 26.

Af Benedicte Lorenzen

belo@minby.dk

HØRT: 2018 begyndte med en mavepuster til en stor gruppe af beboere i Vigerslev, da det i januar gik op for dem, at Movias planer om at ændre den københavnske busdrift i 2019 kommer til at koste dem deres højfrekvente linje 1A på strækningen mellem Toftegårds Plads og Vigerslevvej.

Når Cityringen åbner næste år, er det planen, at A-bussen erstattes med den lokale linje 10, som kører langt færre gange i løbet af dagen og slet ikke om natten. Som vi skrev i avisen 31. januar, fik udsigten til forringelserne en række borgere til at gå i aktion. Først blev facebookgruppen ’Bevar 1A’ oprettet. Den tæller på nuværende tidspunkt 3113 medlemmer. Sidenhen kom også en underskriftsindsamling, som hurtigt fik 1.500 underskrifter.

Høringssvaret er sendt

Underskrifterne blev sendt til Valby Lokaludvalg, der er høringspart i sagen om omlægningerne af busdriften. Her har man netop indsendt sit høringssvar til Økonomiforvaltningen, fortæller formand Michael Fjeldsøe:

»Høringssvaret er skrevet i forlængelse af, at vi har holdt borgermøde, delegationer og jeg har holdt møder med Kulbanekvarteret, forvaltningen og så videre. Det er alt sammen blevet ført ind i vores høringssvar, som vi nu har sendt ind vedlagt 1.500 underskrifter fra borgere, som synes, det er for galt, at man erstatter linje 1A med linje 10,« siger han.

Uacceptable forringelser

Mest synlig har utilfredsheden været på Vigerslev Allé, men i lokaludvalgets høringssvar bliver det klart, at der særligt er to forringelser, som man finder helt uacceptable:

»Det gælder for det førstefrekvensen på linje 26 på Valby Langgade, der er livsnerven i det nordlige og centrale Valby, og som er en helt uundværlig buslinje for bydelens sammenhæng. For det andet gælder det strækningen på Vigerslev Allé fra Toftegårds Plads til Vigerslevvej, som i dag betjenes af linje 1A, men som fremover foreslås betjent med langt mindre frekvens af lokalbusser. Det er helt uacceptabelt, hvis der ikke findes en løsning, der kan betjene strækningen på niveau med en A-bus,« står der.

Bissen er skruet på

Bag facebookgruppen ’Bevar 1A’ står Thomas Dinsen, som har været en af talsmændene bag den store modstand mod forringelserne i busdriften på Vigerslev Allé. Han glæder sig over, at lokaludvalget har skruet bissen på:

»For det første vil jeg rose Valby Lokaludvalg. Fra at være noget vag i deres retorik, så er der nu ingen tvivl om, at de har skruet bissen på og klart har lyttet til ’Bevar 1A’ og alle andre der betvivler omlægningen. Især hæfter jeg mig ved, at Valby Lokaludvalg meget klart gør opmærksom på, at der ikke er nogen i Valby der får et mindre behov for at komme rundt i byen, fordi der kommer en metro. Der rammer de spot on,« skriver han i en mail til avisen.

På baggrund af de indsendte høringssvar vil Økonomiforvaltningen vurdere de lokale forslag og ønsker til det lokale busnet og indarbejde eventuelle ændringer i Movias forslag. Derefter skal busnettet til politisk behandling i Økonomiudvalget og derefter i Borgerrepræsentationen i løbet af april.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Lyden er ladet med Niels W. Gade i Frederiksholms Kirke

Fuld af litterære manifester