||||
Foto: Michael Paldan|Foto: Michael Paldan|Foto: Michael Paldan|Foto: Michael Paldan|Foto: Michael Paldan
in

Sydhavnen handler lokalt

BYLIV. Det gode by- og handelsliv er kernen i det arbejde, som AKB i Frederiksholmskarréerne og Områdefornyelse Sydhavnen samarbejder om at skabe i områderne på tværs af Mozarts Plads.

Af Benedicte Lorenzen

belo@minby.dk

ERHVERVSLIV: En gennemtænkt handelsgade med et varieret udbud af butikker, der drives af lokale ildsjæle, som vil Sydhavnen. Det er erhvervskoordinator Lars Strands vision, når han kigger ned gennem AKB København’s røde karréer på Borgbjergsvej.

Det almene boligselskab ansatte ham sidste år i forsøget på at samtænke udlejningen af deres erhvervslejemål på et mere strategisk niveau i håbet om at skabe en større helhed i Borgbjergsvejs butiksbillede:

»Det mest signifikante problem i forhold til erhvervsudlejning er, at det ikke foregår på et strategisk niveau. Her tænker jeg både på lokale afdelinger af almene boliger eller eksempelvis en andelsejerforening, der har tre erhvervslejemål. De kan jo ikke tænke i en strategisk helhed for et helt kvarter. Det har AKB København heller ikke kunnet tidligere, fordi beslutningen om, hvem der kunne leje sig ind i butikslokalerne lå i hver enkelt afdeling, der måske havde fem-syv erhvervslejemål,« forklarer Lars Strand.

Jagten på den rette lejer

Frederiksholmskaréerne, som AKB’s røde almene boliger på Borgbjergsvej hedder, består af ni selvstændige afdelinger, som nu er samlet i et erhvervsudlejningsudvalg, der har ansat Lars Strand til at bestemme, hvem der får lov at leje sig ind, når et butikslokale står tomt på Borgbjergsvej:

»Tidligere har man jo først og fremmest tænkt kortsigtet på at få økonomien til at hænge sammen. Men som erhvervskoordinator, handler det for mig om, at vi skal tænke mere på hele kvarteret i forhold til forretningerne. Det vil sige, når vi vælger, hvem der skal ind i det næste tomme butikslokale, så skal det ikke være pizzeria nummer fem eller kiosk nummer syv i kvarteret, fordi det lige var dem, der henvendte sig til os først,« forklarer Lars Strand og uddyber:

»Vi kigger blandt andet på, hvad den næste lejer kan bidrage med, og hvad der vil passe til kvarteret og være levedygtigt. Vi kigger også på, hvor vi gerne vil hen. I stedet for at betragte et ledigt erhvervslejemål, som noget vi skal have solgt i Den Blå Avis, så tager vi processen lidt som rekruttering, hvor vi skal have så mange ansøgere som muligt. Vi skal ud og gøre Sydhavnen så attraktiv som mulig, og dernæst skal vi sige nej til rigtig mange ansøgere, fordi vi skal have fat i den bedste.«

En mere broget ejerskare

Arbejdet med at skabe en bæredygtig handelsgade på Borgbjergsvej går rigtig godt i tråd med de tanker, Områdefornyelse Sydhavnen kom med, da de flyttede til Sydhavnen. Det fortæller kvartermanager Øystein Leonardsen:

»Da vi startede op herude i 2015 gik jeg straks i gang med at tale med både borgere og erhvervsliv i forhold, hvad man tror på, hvad fremtiden er, og hvad potentialerne er. Det førte senere til strategien ’Sydhavnen handler’, hvor vi blandt andet kigger på den her strategiske erhvervsudlejning sammen med AKB og Lars (Strand, red.). Hvor han har ansvaret for butikslokalerne på Borgbjergsvej, koncentrerer områdefornyelsen sig om handelslivet på den anden side af Mozarts Plads,« siger han.

Opgaven med at samle og organisere udlejere og erhvervsdrivende på Mozartsvej og Hammelstrupvej er dog en noget vanskeligere opgave, da lokalerne her har forskellige udlejere som ejerforeninger, andelsboligforeninger, lejeboliger og almene boligforeninger:

»Man har ikke tidligere organiseret grundejerne herude. Butikslokalerne har lidt bare været nogle kasser, man lejede sig ind i, og så gjorde man egentlig ikke rigtig andet. Her tror jeg dog, at man skal holde sig for øje, at det i dag mere er grundejerne, der har en interesse i at finde de rette lejere af butikslokalerne. For grundejerne er jo langt henad vejen beboerne, og når man bor i kvarteret har man også en interesse i, hvad det har at byde på,« forklarer Øystein Leonardsen.

Det lokale engagement

Også Lars Strand slår fast, at den her øvelse først og fremmes handler om beboerne i kvarteret:

»Det er vigtigt at slå fast, at det her er for beboernes skyld, derfor er de også blevet spurgt i AKB’s erhvervsstrategiudvalg. Efterfølgende har vi nedskevet de 14 kriterier, jeg arbejder efter, når jeg vælger, hvem der skal være i butikslokalerne. Vi har talt meget om, hvad der kendetegner den gode butik, den gode iværksætter og så videre,« forklarer erhvervskoordinatoren og uddyber:

»Her er vi inde på, at små lokale erhvervsdrivende bibringer noget andet. Hvis ham eller hende, der har fået idéen, også er ham eller hende, der står bag kasseapparatet, så er det den historie, man møder. Det er et engageret menneske, der elsker sine varer og kan fortælle de gode historier om dem. Lokale eller ej, så er øverste punkt på listen af kriterier, at man skal ville Sydhavnen.«

Et blik på Sydhavnens erhvervsdrivende i dag viser, at mange af dem faktisk er lokale ildsjæle, der kæmper dagligt for at drive deres forretning.

Foto: Michael Paldan

»Mozartsvej overgiver sig aldrig«

DESIGNATELIERET: En af de engagerede og lokale sydhavnere, der har kastet sig ud i at drive forretning i Sydhavnen, er grafisk designer Zita Gustafsen, der var med til at åbne ’Designatelieret’ på Mozartsvej 17 i efteråret 2016:

»Vi er vel omkring 13 nye iværksættere, der er kommet til herude i de sidste tre år, og vi gisper alle efter luft. Nogle af os er faktisk lige ved at komme lidt op at stå, blandt andet fordi, vi er så heldige, at der kører en del busser forbi her på Mozartsvej. Det stopper dog nu, hvor Metrobyggeriet flytter ind og spærrer Mozartsvej af,« forklarer Zita Gustafsen.

Hun tror på, at de lokale erhvervsdrivende bør stå sammen, hvis de skal overleve årene med metrobyggeri og en afspærret Mozartsvej. Derfor knokler Zita Gustafsen lige nu på at få samlet erhvervslivet i en handelsforening:

»Jeg mærker tydeligt, at organiseringen mangler. Alle knokler jo 10-12 timer om dagen, så bare at få samlet de erhvervsdrivende til en snak om at skabe en handelsforening er nærmest umuligt. Men det nok skal lykkes, og vores handelsforening skal hedde ’Mozartsgade overgiver sig aldrig’. Her skal vi sammen skabe vores egen handelsgade, og vi skal have gang i den. Måske skal vi prøve at finde nogle penge til at lave events i gaden, når metrobyggeriet snart lukker os inde, så vi kan få folk denne vej forbi,« siger Zita Gustafsen, der har boet i Sydhavnen i 25 år.

Foto: Michael Paldan

Den helt rette sydhavnsbutik

SOUTHIE: En af de nye spillere på Borgbjergsvejs erhvervsscene er Peter Sørensen, der åbnede sin eventcafé og tøjbutik ’Southie’ i slutningen af januar:

»Jeg synes faktisk, at jeg er kommet rigtig godt i gang herude. Noget af det, der har været fedt at opleve, er, hvor mange forskellige mennesker, der har lagt vejen forbi. Jeg vidste godt, at typer som mig selv nok ville kigge ind. Men i onsdags havde jeg så tre ældre kvinder på besøg, som delte en flaske champagne, jeg har også haft en mor og en datter forbi, som delte en Cocio, og i fredags var der nogle studerende fra Aalborg Universitet, der tog en fredagsøl her. Det er virkelig spraglet, og det havde jeg slet ikke regnet med,« fortæller Peter Sørensen.

I lokalet på Borgbjergsvej 54 har han indrettet en blandet eventcafé og tøjbutik, der sælger streetware af mærket ’Dickies’, som Peter Sørensen har fået mulighed for at sælge til ’sydhavnspriser’. Og det er netop den slags engangement, AKB’s erhvervskoordinator, Lars Strand, kigger efter, når han skal finde en ny lejer til boligforeningens butikslokaler:

»Min beboerkreds går meget op i, at folk vægter Sydhavnen og forstår bydelen. Det er også derfor, Peter er et godt match. Hans produkter viser, at han forstår bydelen. Han snakker om sydhavnspriser, arbejderkluns og streetware, der er til at betale for penge. Og så kan jeg godt lide hans koncept med, at man gerne må spise sin medbragte mad på Southie,« siger Lars Strand.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Endelig bliver der mere plads på skolen

Sander på besøg i FB