»Hultbergs tekster er af høj kvalitet
in

Forhindringsløb med udfordringer

I aften er der premiere på ‘Requiem’. Hultbergs roman, der er forvandlet til teater og opføres på Betty Nansen Teatret.

 

Af Nanna Boye.

nanna@lokalavisen-frb.dk.

 

Peer Hultbergs roman ‘Requiem’ handler om tilværelsens smertepunkter. Romanen indeholder 537 korte tekststykker, der giver stemme til individuelle personer med hver deres smerte.

Nu har Karen-Maria Bille dramatiseret det monumentale værk til teater. Romanens 537 personer er kogt ned til godt 70!

Lokalavisen møder billedkunstneren Jacob F. Schokking fire dag før premieren. Han instruerer forestillingen og står for det visuelle design.

Det er anden gang, at de arbejder sammen, første gang var da Kieślowskis berømte film ’Dekalog’ blev omdannet til visuelt teater, ligeledes på Betty Nansen Teatret.

»Jeg respekterer og er stor fan af både Hultberg og Kieślowski, men det er Karen-Marie (Bille, red.), der har provokeret mig ud på glatis.

Det er tekster af høj kvalitet, besværligt og udfordrende, men forhindringsløb interesserer mig.

Vi har et ansvar for forløbet, og navigationen skal ske uden at gøre vold på sprogtonen,« siger Jacob og fortsætter:

»Jeg læste Hultbergs massive værk, da den udkom i 1985, og siden har den interesseret mig. Det er stærk litteratur, der overrasker.

Karen-Marie har taget det første greb, mens jeg er gået efter mine favoritkarakterer og tænkt: Hvad kan jeg gøre med dem visuelt?« siger Jacob.

Handlingen udspiller sig ikke på den klassiske måde med en rød tråd, men udspilles fire forskellige steder: på et kontor, en bar, en charterferie og i operaen.

Personerne eller karaktererne optræder på de forskellige mødesteder, og på den måde bliver de et bindeled i fortællingerne.

»Det er situationerne og fortællingerne, der giver et forløb. Historierne flettes sammen, og så har vi taget os den frihed at krydsklippe fra de enkelte locations, men det er også her, at udfordringerne har været,« forklarer instruktøren, der bruger video og lys til at illustrere de forskellige mødesteder.

 

Et kor af levende stemmer

De vidt forskellige skæbnefortællinger kredser om individets følelsesregister fra had, kærlighed, jalousi og uro i sindet til smerte.

»Jeg bruger skuespillernes feedback og er meget afhængig af ensemblet. Deres bidrag og engagement er utrolig positivt.

Jeg laver rammerne, men har drevet rovdrift på skuespillernes kreativitet,« forklarer instruktøren om arbejdsprocessen, og her fire dage før premieren, er de ved at være i mål.

 

En messe for de levende

»Jeg kan godt lide Hultberg, han sidestiller alle skæbnefortællinger. Han er ikke dømmende eller moralsk, han udstiller ikke personerne, og jeg ser det mere som en messe for de levende end de døde,« siger den 61-årige Jacob F. Schokking og pointerer, at det er op til publikum at dømme og tolke karaktererene og de konflikter, der opstår.

Jacob F. Schokking er kendt for brugen af lys og video, og forestillingen opleves også forskelligt, alt afhængig af hvor i salen man sidder. I dag torsdag 25. januar er der premiere på ‘Requiem’ på Betty Nansen Teatret.

 

FAKTA

Jacob Frederik Schokking:
Født 1956, hollandsk-dansk billedkunstner. Jacob F. Schokking er uddannet på Kunstakademiet i Gent 1974-78.
I 1988 oprettede Jacob F. Schokking Holland House sammen med Ane Mette Ruge.
I 2002 modtog han Reumerts Særpris for altid at gå sine egne veje.
I 2009 modtog Schokking en Reumert i kategorien Årets Instruktør.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Sid ned i pavillonen

Statsløs kongesøn spiller general i musical