De tre finalister er fra venstre nummer tre og vinder af publikumprisen Jonas Reppel med forestillingen ¿Lyserøde dyr i små bure¿
in

De dramatiske debuttanter

DRAMATISK FINALE. Der var drama på de i skrå brædder, da Teater V søndag kårede vinderen af den store danske dramatikerkonkurrence ¿Dramatisk Debut¿.

Af Benedicte Lorenzen

belo@minby.dk

KÅRET: Publikum mødte talstærkt op i Prøvehallen i søndags hvor tre debuterende dramatikere dystede i finalen om at blive vinderen af dansk teaters store dramatikerkonkurrence ’Dramatisk Debut 2018’.

I finalen stod de tre debutanter Jonas Reppel, Andreas Kjærgaard og Sophie Zinckernagel, og der blev kamp til stregen i en super intens teatersøndag, hvor alle tre finalestykker blev læst højt.

I juryen sad juryformand og dramatiker Jakob Weis, skuespiller Karen Lise Mynster, scenograf Rikke Jullund, teaterinstruktør Anders Lundorph, dramatiker Lærke Sanderhoff, kulturredaktør Lene Kryger og leder af Teater V Pelle Koppel, og her blev man i sidste ende enige om, at vinderen skulle være Sophie Zinckernagel med forestillingen ’John Lennon er død’.

Er idealismen stendød?

Vinderforestillingen er et syretrip af en komedie om livet i en stripklubversion af skærsilden. Her har John Lennon siddet på sin faste barstol og tyllet whiskeyshots siden 8. december 1980. Noget, der har gjort ham en lille smule bitter for nu at sige det pænt.

Derfor er briten heller ikke videre snakkesaglig, da 19-årige Fanny Viola Rose Christophersen Kristensen Hansen træder ind ad døren. Kan Fannys barnlige uskyld puste liv i en død idealisme, eller er John blevet for dumt et svin, af de mange år i limbo? Og er han overhovedet til blondiner?

Om valget af vinder udtaler juryen:

»John Lennon er død er en gravkold og urkomisk omgang resignations-dramatik. De symbolske komponenter er anvendt med stor økonomisk forståelse i dette nytænkte og helt igennem særegne univers. Ikonerne arbejder så at sige på egen hånd, med det ulideligt forfriskende udsagn om, at vores civilisation er undergangsbestemt – hvad end vi vil det eller ej – så lad os for fanden i det mindste nyde musikken imens,« lyder dommen i en pressemeddelelse.

Et slag for dansk dramatik

Teaterleder Pelle Koppel er også begejstret:

»Det har været en fantastisk dag på Teater V og for den nye danske dramatik. Vi er super stolte over, endnu engang, at være med til at hjælpe en spritny og super sprød dramatikerstemme frem i lyset, og over at kunne byde publikum med ind, og lade dem være med til at vælge, hvilket manuskript, de helst vil opleve som fuldblods- og ’rigtig’ teaterproduktion på scenen til efteråret 2018. Samtidig håber vi, konkurrencen kan bidrage til at dramatikeren med tiden vil få en mere markant plads i publikums bevidsthed, og at vi med vores indsats omkring Dramatisk Debut og vores skrivekurser og andre tiltag under ’Dramatisk Udvikling’ kan bidrage til at fremme interessen for ny dansk dramatik,« siger han.

2. prisen på 10.000 kr. gik til ’500 timers intimitet’ af Andreas Kjærgaard. Mens 3. prisen på 5.000 kr. gik til ’Lyserøde dyr i små bure’ af Jonas Reppel, som også vandt Publikumsprisen på 15.000 kr.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Benedicte Lorenzen

Written by Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

»Christianshavn er stadig fuld af originaler«

FB satser mere på yngre årgange