Jørgen Nielsen fortæller om planerne for Zoo

Ny direktør: Zoo skal gå på mere end fire ben

VISIONER. Zoologisk Have skal stadig have fokus på dyrene – men havens nyudnævnte direktør Jørgen Nielsen vil forvandle haven til en attraktiv helårsforretning med ny legeplads, bedre mad og events

Af Jeanette Hougaard

jhg@minby.dk

VISIONER: »Hvornår har I måske sidst været i Zoo,« spørger Zoos nyudnævnte direktør Jørgen Nielsen, da vi møder ham på hans kontor. Det er længe siden må både fotografen og jeg erkende. Der er, svarer vi, en øvre grænse for, hvor mange gange man som voksen vil betale entre for at se det samme næsehorn stå model i indhegningen, når man ikke længere har et nyt skud på familestammen, som man kan give en begejstret aha-oplevelse.

Vores svar falder fint i tråd med den nye direktørs tidlige analyse af behovet for at tænke Zoo på en ny måde. Selvom havens økonomi efter hans udsagn balancerer og altså hverken tjener penge eller taber penge, så er der behov for at tænke Zoo ind i fremtiden. Der skal, som han siger, ikke mange års underskud til at få egenkapitalen på 16 mio. kr. til at smuldre.

Den tidligere koncerndirektør i Dagrofa har derfor en plan, Zoo Vision 2020, i hånden. Zoo skal forvandles til en helårsforretning, hvor man kommer flere gange om året – også af andre årsager end at kigge på det samme næsehorn.

Events med dyr til

Zoo skal fortsat hvile på fire ben; naturbevarelse, forskning, avl og videnskab. Men der skal opbygges et univers omkring dét, der har været kulturinstitutionens dna gennem 158 år.

»Vi skal transformere Zoo fra at være en rendyrket zoologisk have til at være en oplevelseshave. Første step er at sikre vi er en helårsforretning.

Dét vi hører gæsterne sige, det er, at uanset om de kommer i juli eller i marts, så er oplevelsen den samme.

Så rundt om det, der er det vigtigste, dyrene, bygger vi det der er årsagen til, at I skal herind 10 gang om året. Vi laver 12 nye events som for eksempel fastelavn, halloween og økologisk weekend, hvor vi inviterer 150 øko-landmænd herind. Vi bygger julemarked i 2018 – og ja, det gør alle de andre også, kan man sige. Men der er bare en fordel ved Zoo, og det er, at der er kun et Zoologisk Have Julemarked, fordi vi har nogle dyr. Vi ruller andre ting omkring haven, så vi gør os bredere i vores oplevelsestilgang – uden at vi skal til at være Bakken,« forklarer Jørgen Nielsen.

Ud med girafpølsen

Zoo har været drevet lidt på egne præmisser. Jørgen Nielsen havde ikke selv besøgt haven i otte år, inden han selv indtrådte i bestyrelsen for Zoo.

Hvis man ikke ligefrem brændte efter at se dyrene, var der ikke rigtig en grund til at komme, var hans egen erfaring. Man kunne ikke engang få en god frokost. Haven har nærmere ry for at være et pommefrit-helvede, bekræfter han.

»Så har vi udviklet en ’Girafhals’, en ulækker pølse på 60 cm, som en hapsdog. Hvem fanden spiser en hapsdog på 60 cm? Jeg gør ikke i hvert fald,« lyder dommen fra den nye direktør.

Han garanterer, at der kommer til at ske noget på madfronten i Zoo, så også gæster udenfor ’Girafhals’-segmentet får en god madoplevelse i haven med ordentlig streetfood og andre tiltag.

Stor legeplads på vej

Legepladsen i Zoo bliver et af de allerførste tegn på fornyelsen i haven. Danmarks bedste legeplads, omtales den i en pressemeddelelse, men Jørgen Nielsen skruer lidt ned.

»Københavns bedste legeplads, kan vi kalde den – jeg vil gerne være lidt ydmyg. Det bliver baghaven for den her bydel, hvor man skal have lov til at gå hen tre-fire gange om ugen,« siger han og henviser til, at det kan man jo gøre med et årskort i hånden.

Legepladsen kommer til at leve op til savannen, som er det område den ligger i. Den bliver bygget i lækkert træ med de udfordringer og aktiviteter, der skal være til dagens børn og vil stå færdig til påske.

Med held og flid er meget af visionsplanen realiseret inden havens to kinesiske pandaer flytter ind i arkitekt Bjarke Ingels yin og yang-inspirede pandaanlæg omkring 2020.

Fra dagligvarer til dyr (særskilt tekst)

Arbejdspladsen er ikke ny for havens nyudnævnte direktør. Han har været bestyrelsesmedlem i Zoo siden 1. november 2016, men udtrådte i august i år, da han blev konstitueret direktør efter afskedigelsen af forgængeren Steffen Stræde.

Senere i forløbet tippede han bestyrelsen om, at han godt kunne tænkte sig at blive en permanent del af hverdagen i dyrenes have.

»For jeg synes, at det var et lækkert sted at komme på arbejde. Det er første gang i mit liv, at jeg har arbejdet med noget, der har et reelt formål ud over penge.

Vi har også nogle passionerede medarbejdere – jeg har aldrig oplevet noget lignende – og glade gæster, når man kigger ud af vinduet. Det er en helt anden verden end at arbejde for kapitalfonden eller en investor.

Jørgen Nielsen kommer senest fra en stilling som koncerndirektør i Dagrofa, hvor han blandt andet fik vendt den konkurstruede Meny-kæde til et stærkt brand.

Han beskriver sig selv som en indædt entrepreneur.

»Jeg tror, at vi skal sælge og udvikle os ud af situationen frem for at bespare og beskære – det er sådan jeg er opdraget. Jeg har været administrerende direktør, siden jeg var 30 år og har altid fået gang i de forretninger og virksomheder, jeg har været omkring. Mit motto er, at vi udvikler os frem for at afvikle os frem til et resultat. Der er potentiale i alle virksomheder,« mener han.

Om udgangspunktet for Zoo siger han:

»Vi fjerner os fra en økonomisk brændende platform til en økonomisk brændende ambition. Det er sjovere at have med at gøre.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Skriv et svar

Ny kommunalbestyrelse satte sig til rette i stolene

Læs den inden ferien: Indbrudstyve elsker åbent hus