Det kan være svært at undgå sammenstød
in

Kom sikkert i land fra Inderhavnsbroen

KOM GODT I LAND. Man skal holde tungen lige i munden at cykle eller gå fra Inderhavnsbroen og ankomme til City-siden. Men nu arbejder forvaltningen på bedre trafiksikkerhed i Havnegade, så man undgår fald og ulykker.

Af Anja Berth

abe@minby.dk

KØBENHAVNS HAVN: Inderhavnsbroens popularitet har overrasket positivt. Der kører dagligt over 14.000 cyklister på broen, som også er blevet en velbesøgt turistattraktion – og turisterne kommer både til fods, men også på lejede cykler og segways.

Den store succes betyder dog, at der er et meget stort pres på trafikafviklingen, især på det sted, hvor Inderhavnsbroen lander på City-siden i vejkrydset Havnegade/Nyhavn.

Teknik- og Miljøforvaltningen lavede i foråretnogle mindre ændringer i vejkrydset, men der er stadig udfordringer, når de mange cyklende og gående skal færdes imellem hinanden. Derfor vil forvaltningen nu regulere forholdene yderligere for at forbedre trafiksikkerheden.

I dag er overgangen mellem Inderhavnsbroen og Nyhavn udformet som et såkaldt ’shared space’ – altså et areal med blandet trafik ligesom Strædet. Når der er så megen trængsel, er det dog svært i praksis at deles om pladsen, og fodgængerne kommer ofte til at gå på tværs af cykeltrafikken. Forvaltningen har allerede opsat lette hegn mellem stolperne for at adskille fodgængere og cyklister. Herudover vil der blive etableret en midterhelle imellem de to cykelbaner i hver sin retning, så fodgængere kan opholde sig på hellen, mens de orienterer sig i de to cykelretninger.

Cyklister får fortrinsret

Derudover vil forvaltningen ændre udformningen, så cyklisterne får fortrinsret til at køre mellem Nyhavn og Inderhavnsbroen, mens fodgængerne kun skal kunne krydse cyklisternes rute på et indsnævret overgangssted, hvor det er markeret, at her kører der cyklister. Ændringen skal således give fodgængere en tydelig bane, hvor de kan krydse strømmen af cyklister, frem for at de går mere tilfældigt på kryds og tværs. Samtidig vil belysningen blive forstærket, sådan at krydsningspunktet fremstår tydeligt hele døgnet. Rent praktisk bliver nogle af fliserne for enden af broen ved Nyhavn-siden med asfalt, så det også på den måde bliver mere tydeligt, hvor cyklisterne kører.

Arbejdet bliver udført i starten af 2018.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Christian Olsen

Written by Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Keramikken i Valby åbner for nye brugere

Traditionsrig koncert til fordel for Reden