||||||||||
Amagerbrogade i onsdags. Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.|Foto: Michael Paldan.
in

Asfalten ryger på Amagerbrogade

KAOTISK. Det er blevet noget kaotisk at færdes mellem Chr. Møllers Plads og Amager Boulevard, mens renoveringen af Amagerbrogade står på de kommende måneder.

Af Jacob Schneider

jape@amagerbladet.dk

AMAGERBROGADE: Asfalten bliver skrællet af Amagerbrogade i forrygende tempo i disse uger, hvor Københavns Kommune er gået i gang med at omdanne gaden til såkaldt ’strøggade’. Et indkørsel forbudt-skilt møder bilisterne fra Chr. Mølllers Plads, hvor der er ensrettet i modsat retning ned til Amager Boulevard.

Foto: Michael Paldan.

Barnevogne og Christiania-cykler strider sig vej omkring afspærringerne, mens gravemaskinerne balancerer asfaltstumperne ud til de ventende lastbiler.

Resultatet skal blive en attraktiv strøggade uden busbaner med bredere fortove og cykelstier – og færre biler.

Det store renoveringsarbejde virker naturligt nok kaotisk. Og bag afspærringerne finder man opgange og butikker, som ikke har megen plads – en postcykel blokerer snildt passagen.

For at gøre arbejdet så skånsomt som muligt for beboere og forretninger har man delt arbejdet på den første fase fra Chr. Møllers Plads til Holmbladsgade op i fire faser, to på hver side af gaden. På den måde er der omtrent tre måneder, hvor de enkelte strækninger bliver generet.

Frygter for omsætningen

Butiksejerne har i flere år frygtet, at kasseapparaterne kommer til at gå i stå, mens gravemaskinerne er i sving.

Foto: Michael Paldan.

Lige inden arbejdet gik i gang, lavede kommunen en måling af erhvervsklimaet på Amagerbrogade over nettet. Her blev 102 virksomheder med arbejdsplads direkte på Amagerbrogade kontaktet, og godt 40 har svaret.

En endelig rapport er ikke blevet udarbejdet endnu, men allerede nu viser svarene, at lidt over otte ud af ti af de butikker og caféer, som lægger på strækningen fra Chr. Møllers Plads til Holmbladsgade (den første fase af projektet, som løber frem til marts næste år), forventer at byggearbejdet får en negativ effekt på deres omsætning.

Nogle butikker har allerede taget forebyggende initiativer og har gennem Facebook og mails informeret deres kunder om, at gaden bliver åbnet igen – og hvordan de bedst kan komme frem til netop deres butik.

Målingen foretages igen til januar 2018, og her håber kommunen at have et billede af, om man har fået minimeret generne af byggerodet – og hvordan det har påvirket omsætningen.

Foto: Michael Paldan.

Mød projektet fredag

På fredag har alle nysgerrige mulighed for at møde ’Ny Amagerbrogade’ i skikkelse af projektlederen og byggelederen fra kommunen og folk fra Balslev, som er den valgte entreprenør på projektet.

Det sker på ’Frivillig Fredag’ nu på fredag 29. september klokken 14.00–18.00 på Amagerbro Torv.

Pengene kunne bruges bedre

CYKELHANDLEREN: Søren Jørgensen fra Gold Star cykler, Amagerbrogade 9B, flyttede hertil fra Tingvej for fem et halvt år siden:

Foto: Michael Paldan.

»Det, der er sprunget mest i øjnene, er at busbanen vil forsvinde. Hver gang busserne stopper, så kommer trafikken jo til at stoppe. Tanken var jo, at der skulle blive mindre trafik, og det kan jo godt være, at der bliver det, hvis man tæller, hvor mange biler, der kører igennem. Men jeg tænker, at de biler, der så er på gaden, vil bruge meget længere tid. Og det vil give problemer. Og hvad med børnene, når trafikken kommer over på de små veje? De her tre måneder bliver kaos. På den lange bane kan det nok godt lønne sig for vores type forretning, men ikke det store. Og så har jeg faktisk en del kunder, der kommer med en cykel til reparation i bil – det er jeg nok mest nervøs for.

Som borger her kan jeg også godt se, at det kan blive pænt. Men så mange millioner (108,4 i alt, red.) for at grave noget op, der virker – dem kunne jeg nok godt tænke mig at bruge på noget andet, hvis jeg var politiker på rådhuset.«

Kaotisk, men nødvendigt

HOTELEJEREN: Carsten Salomonsson har drevet Hotel Amager på Amagerbrogade 29 gennem flere år:

Foto: Michael Paldan.

»Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man bare kan brokke sig. Selvfølgelig er det da skideirriterende for alle parter, mens det står på. Men for at få noget udvikling, så må man altså også gøre et eller andet. Det værste for vores hotelgæster er, at de ikke kan finde ud af, hvor de skal parkere, når Sønderport er spærret. Ølmænd og linnedmanden… Han måtte holde et godt stykke dernede og så gå med alle de bure ude på vejen. Der var et kaos her den første dag, og to personer blev kørt ned. Der lå en gammel dame lige her… Men alle arbejderne var sindssygt søde til at dirigere trafik og hjælpe.

Men igen, det er et par måneder, det drejer sig om. Alle har gået og talt om, hvor kedelig Amagerbrogade var, og når der så endelig sker noget, så er det også galt. Hvis du ikke udvikler sådan en gade her, så afvikler du den. Det vil man jo heller ikke have – vi skal jo trods alt leve af at bo her.«

»Mere end bare dårlig kebab«

ISBAREN: Anders Lorenz har netop åbnet Alice is- og kaffebar på Markmandsgade 1:

Foto: Michael Paldan.

»Jeg vidste faktisk ikke så meget om projektet, men det har jo åbenbart været undervejs længe og så blevet udsat og udsat.

Hvis der skal gang i noget, og Amager ikke længere er lorteøen, så kan man jo håbe på, at det sætter skub i udviklingen.

Jeg kan mærke, at folk er interesserede i, at der skal komme noget mere end bare dårlig kebab. Folk vil gerne have noget ordentligt, der er bare nogen, der skal gide at starte det.

Altså, jeg vidste ikke noget om det, da vi valgte stedet, men nu får vi en lille plads herude foran, så jeg vælger at se det som en investering. Og en tro på, at hele området bliver mere attraktivt. Og det vil forhåbentlig afspejle sig, hvis man skal sælge videre.

Jeg er meget taknemmelig for, at det sker lige nu. Som isbutik er højsæsonen jo om sommeren, og de har lovet at være færdige i december. Selvfølgelig er det ikke sjovt, mens det står på, men når det så er færdigt, kan vi drage rigtig god nytte af det.«

Foto: Michael Paldan.
Foto: Michael Paldan.
Foto: Michael Paldan.

Foto: Michael Paldan.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

Et comeback efter fodboldens ABC

Sydhavnerne fik bussen på rette vej