|||
Et af Thorbjørn Brunander Sunds mange fotos af OY-DIZ. Her 14. august 2008 over Ringkøbing Fjord.|1. januar 2017. Dines Bogøs forslag til motiv på Hollænderhallens facade. Illustrationen her er lavet af multikunstneren Peter Wendelboe.|1947. Zone-Redningskorpset fly i Københavns Lufthavn. To år efter fik man leveret et søsterfly til KZ IV-flyet.|Kjeld B. Nilsson
in

Ambulancefly lander på halfacade

REDACTEUR PÅ VINGER. Det er besluttet, at et KZ IV ambulancefly skal afbildes på Hollænderhallen. Her fortæller Amager Bladets tidligere redaktør Kjeld B. Nilsson om flyets historie, og da han oplevede det indefra.

Af KJELD B. NILSSON

red@amagerbladet.dk

ST. MAGLEBY: Når et KZ IV ambulancefly til efteråret bliver sat op som motiv på metalplader på Hollænderhallens facade, kunne man umuligt forestille sig et bedre motiv.

Det kan undertegnede som tidligere flyvejournalist stå inde for. Jeg har endda været på vingerne i et af Viggo Kramme og Karl Gustav Zeuthens berømmelige ambulancefly, som der kun blev bygget to af.

Det lyder måske mærkeligt i betragtning af, at jeg tog certifikat på et et motorers KZ-VII fly hos Jens Henning Fisker Hansen, bedre kendt som Morian Hansen.

Kjeld B. Nilsson, der var redaktør på Amager Bladet 1967-76.

Det var under det navn, han drev sin flyveskole først i Skovlunde og siden Tune, og man tør slet ikke tænke på, hvad et sådant kaldenavn kunne afstedkomme af politisk korrekte anmeldelser i dag efter den såkaldte racismeparagraf (morian er en ældre, dansk betegnelse for en afrikaner, red.).

Morian var stolt af det navn. Han fik det først, fordi han som automekaniker i fødebyen Frederikssund altid havde hovedet smurt ind i olie, når det var fyraften. Siden kørte han såkaldte dirttrack-løb på motorcykel og fik slagger hvirvlet op i ansigtet.

Skandinavisk Aero Industri byggede et enkelt eksemplar af den tomotorede KZ IV under krigen. Tyskerne havde forbudt al civil flyvning, men ved at præsentere KZ-IV som et ambulancefly blev der opnået dispensation, og OY-DIZ, der helt igennem var bygget af træ, fik sin luftdåb i 1944.

1947. Zone-Redningskorpset fly i Københavns Lufthavn. To år efter fik man leveret et søsterfly til KZ IV-flyet.

I det lavvingede fly var der plads til to bårer, to ambulancefolk eller læger og to piloter. Det blev overdraget til Zonen at operere flyet, og da Zonen senere blev overtaget af Falck, fik Hollænderhallens udsmykning endnu mere lokal tilknytning til Dragør, så sandt som at dette redningskorps blev stiftet af Sophus Falck, der har lagt navn til den villavej, han boede på i mange år.

Efter krigen blev et søsterfly bygget med indregistreringen OY-DZU. Det fløj første gang i 1949 og endte siden på flyvemuseet i Helsingør.

Da flyveambulancetjenesten havde 10 års jubilæum, fik OY-DIZ navnet Folke Bernadotte til ære for den svenske greve og fredsmægler, der brugte DIZ som kurermaskine, da han i 1945 fløj til Tyskland for at forhandle om frigivelse af danske og norske fanger fra nazisternes koncentrationslejre.

Fra 1964 blev OY-DIZ anvendt til kortlægningsopgaver af firmaet Aero-Kort i Store Magleby. Det var ejet af direktør Ditlev Valbjørn, der boede privat på Strandjægervej.

Under en flyvning til Aarhus den 26. maj 1979 havarerede flyet under en sikkerhedslanding i Kasted mose og blev stærkt beskadiget. Valbjørn overlod derefter vraget til Danmarks Flyvemuseum.

På veteranflyvemuseet i Stauning blev DIZ totalt renoveret for en pris af over 825.000 kroner, som blev støttet af flere fonds og en storstilet frivillig arbejdsindsats.

I dag er flyet flagskib i Veteranflyvemuseet og præsenterer sig i den originale Røde Kors-bemaling. Man er yderst forsigtig med at lade museets kronjuvel deltage i opvisninger og flyvestævner.

Og hvordan gik det så til, at jeg med certifikat til enmotorede fly fik prøvet at flyve med OY-DIZ? Det skyldtes, at jeg fik en af ambulancefolkenes pladser, mens det heldigvis var overladt til de professionelle piloter at lande på en ujævn strandbred på øen Hjelm.

1. januar 2017. Dines Bogøs forslag til motiv på Hollænderhallens facade. Illustrationen her er lavet af multikunstneren Peter Wendelboe.

Det var hverken flyet eller jeg formentlig sluppet godt fra, og det kan jeg glæde mig over sammen med alle andre dragørere, når Hollænderhallen får den lokalhistoriske udsmykning i al sin pragt.

Facaden på Hollænderhallen skal renoveres, og det blev først foreslået at afbilde et tysk fly på facaden. Den tyske besættelsesmagt byggede hallen som en reparationshangar i 1944/45. Dines Bogø fra Dragør foreslog, at man i stedet afbildede et dansk ambulancefly. Forslaget bliver til virkelighed dette efterår.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

FESTIVAL: På sporet af vikingerne

Protester standser boreprøver