|
Projektleder Simon Baadsgaard (stående) fra Movia fortæller om Trafikplan 2016
in

Ny metro ændrer busruter i 2019

KOLLEKTIV TRAFIK. Når Cityringen står færdig i 2019, justeres hovedstadens busnet. Der skrues ned for S- og A-busser, bl.a. hvor den nye metro tager over. Til gengæld kan deres ruteføring nogle steder blive erstattet af lokale busruter.

Af Hanne Bjørton

hab@minby.dk

HELE ØEN: Når den nye metrolinje Cityringen åbner i 2019, vil rejsemønstret ændre sig markant for mange brugere af kollektiv trafik i København.

Det vurderes, at 34 millioner passagerer vil flytte sig fra bustrafikken til den udvidede metro, fordi den bevæger sig hurtigere frem end busser.

Allerede nu har Movia fremlagt Trafikplan 2016 med forslag til, hvordan bustrafikkens strategiske net – A- og S-busserne – skal tilpasses de ændrede rejsemønstre i 2019.

»Når de passagertunge strækninger overtages af metroen, vil det give en kæmperegning, hvis man ikke gør noget ved bustrafikken,« fortalte Malene Frydenlund Jørgensen fra Københavns Kommunes Center for Byudvikling, da Amager Øst Lokaludvalg i onsdags holdt borgermøde i Filips Kirkes menighedsrådssal om Trafikplan 2016.

Hvor blev 2A og 4A af?

På mødet præsenterede Københavns Kommune og Movia tilhørerne for Trafikplan 2016 – som så altså først skal indføres i 2019.

Foreslåede ændringer af A- og S-busser på Amager LINJE 350S foreslås nedlagt som selvstændigt linjenummer.  LINJE 250S overtager ruten for 350S. Fordi Gothersgade har tung trafik, overvejes en ny rute via Langebro i stedet for Knippelsbro. Betjening af Islands Brygge og Bella Center Station overtages af en ny, lokal buslinje. LINJE 2A fortsætter fra Christianshavn Station via Holmen til Refshaleøen og styrker betjeningen af blandt andet Margretheholmen. Linje 2A har i dag ikke en tilstrækkelig frekvens mellem Lergravsparken Station og Kastrup Station til at opfylde kravene for en A-buslinje. Strækningen Christianshavns Torv-Kastrup Station foreslås i stedet betjent af en mere lavfrekvent lokal linje. LINJE 4A opfylder ikke kravene for en A-buslinje på strækningen Lergravsparken Station-Bella Center Station, som foreslås nedlagt. I stedet foreslås strækningen overtaget af en lokal buslinje med samme frekvens som 4A. Fra Bella Center kører den videre til Valby Station. LINJE 5A ændres til LINIE 5C med samme rute og frekvens. LINJE 9A vil fra Ørestad Station/Bella Center sikre højfrekvent forbindelse til Carlsberg Station og videre mod Cityringen ved Frederiksberg Allé Station via bl.a. Mozarts Plads. Kilde: Den foreslåede Trafikplan 2016 fra Movia, hvorfra kortet over buslinjer herover stammer
Foreslåede ændringer af A- og S-busser på Amager
LINJE 350S foreslås nedlagt som selvstændigt linjenummer.
LINJE 250S overtager ruten for 350S. Fordi Gothersgade har tung trafik, overvejes en ny rute via Langebro i stedet for Knippelsbro. Betjening af Islands Brygge og Bella Center Station overtages af en ny, lokal buslinje.
LINJE 2A fortsætter fra Christianshavn Station via Holmen til Refshaleøen og styrker betjeningen af blandt andet Margretheholmen. Linje 2A har i dag ikke en tilstrækkelig frekvens mellem Lergravsparken Station og Kastrup Station til at opfylde kravene for en A-buslinje. Strækningen Christianshavns Torv-Kastrup Station foreslås i stedet betjent af en mere lavfrekvent lokal linje.
LINJE 4A opfylder ikke kravene for en A-buslinje på strækningen Lergravsparken Station-Bella Center Station, som foreslås nedlagt. I stedet foreslås strækningen overtaget af en lokal buslinje med samme frekvens som 4A. Fra Bella Center kører den videre til Valby Station.
LINJE 5A ændres til LINIE 5C med samme rute og frekvens.
LINJE 9A vil fra Ørestad Station/Bella Center sikre højfrekvent forbindelse til Carlsberg Station og videre mod Cityringen ved Frederiksberg Allé Station via bl.a. Mozarts Plads.
Kilde: Den foreslåede Trafikplan 2016 fra Movia, hvorfra kortet over buslinjer herover stammer. Klik på kortet for at gøre det større

Trafikkortet (se illustrationen til højre) over det foreslåede meget stormaskede strategiske net fik det til at gibbe i en og anden – for hvor søren er rute 4A og 2A forsvundet hen? Forklaringen er, at de to A-bussers hidtidige ruter foreslås overtaget af lokale busruter.

»Vi fjerner ikke en masse busdrift, men vi laver om på produktbeskrivelsen, og der er nogle buslinjer, som ikke lever op til kravene for at kunne være en A- eller en S-bus,« forklarede projektleder Simon Baadsgaard fra Movia.

Mens trafikplanen over det strategiske net forventes færdig i februar 2017, går man først herefter i gang med at planlægge de lokale busruter.

Det vil der også komme høringer om, og også et borgermøde, lovede en repræsentant for Amager Vest Lokaludvalg. Herefter er kommunerne klar til bestille lokalruter hos Movia 1. maj 2018.

Og så kan både et nyt strategisk net og et nyt lokalbusnet indføres samtidig med, at Cityringen åbner i 2019.

Fossilfrit og +Way

Udover ændring af S- og A-bussernes ruter ridser Trafikplan 2016 en række målsætninger op:

Busdriften skal være fossilfri i 2030, og allerede i 2019 indføres eldrevne eller tilsvarende busser. På visse ruter, blandt andre den nye 5C, indføres +Way, det vil sige øget fremkommelighed.

En af metoderne er, at passagerer både kan gå ind og ud af alle døre, så bussen holder i kortere tid ved stoppestederne.

Trafikplan 2016 er lige nu i høring i Københavns lokaludvalg, ældreråd og handicapråd indtil 28. oktober.

Trafikplanen behandles politisk i kommunerne. I Københavns BR sker det 5. december
Kommunerne sender høringssvar, planen justeres, den endelige trafikplan forventes klar i februar 2017
Planlægning af lokale busnet går i gang i slutningen af 2017 og besluttes inden 1. maj 2018
Nyt busnet sættes i værk i 2019 når Cityringen åbner

Trafikplan 2016 findes i både en kort og en lang version på www.movia.dk.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

|

50 mennesker angrebet i Grøndalsparken

Halloweeeeeeeen – det bliver hyggeligt på den uhyggelige måde