|
1.050 ud de daglige 4.200 cyklister

Hver fjerde mod ensretning

SØRUTEN. Kommunen opgiver dobbeltrettet cykelgade i Teaterpassagen, der ellers sammen med et nyt stykke cykelsti på Skelbækgade skulle være grønne cykelrute langs søerne.

Af Frank S. Pedersen

fsp@minby.dk

TRAFIK: Cyklisterne gør det i forvejen, men det er for farligt. Politiet vil ikke høre tale om, at give de tohjulede mulighed for at køre lovligt begge veje gennem Teaterpassagen, den ensrettede vej mellem Gl. Kongevej og Vesterbrogade ved Det ny Teater.

»Allerede i dag cykler mange imod ensretningen, da det er en oplagt genvej. Vi har lavet et forslag om at gøre passagen til en cykelgade, så trafikken kunne finde sted under mere ordnede forhold. Men politiet skal godkende alle ændringer af trafikken i København, og dette er desværre endnu et af de projekter, hvor de har valgt at stikke en kæp i hjulet,« siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

En optælling fra helt tilbage fra 2012 viser, at hver fjerde, 1.050, af de 4.200 cyklister, der hver dag kører gennem porten, kører den forkerte vej. Og ti minutters ophold i området dokumenterer, at sådan forholder det sig stadig.

»Københavnerne vil efter alt at dømme stadig cykle mod ensretningen, men politiet har altså bedt os om at lukke øjnene og lade som ingenting,« siger borgmesteren

Optællingen viste også, at 2.200 biler, nogle helt fra Halmtorvet, dagligt bruger smutvejen gennem porten til Gl. Kongevej, uanset at indkørslen er skiltet med ’Ærindekørsel tilladt’.

Tanken med cykelgaden var, at man derved kunne lægge endnu en brik i den sammenhængende cykelrute mellem Bryggebroen og Østerbro, Søruten.

Skelbækgade på ruten

Teaterpassagen var oprindeligt en af to delprojekter. Den anden mere realistiske del er i Skelbækgade.

Her besluttede Teknik- og Miljøudvalget på mandagens møde, at der skal laves cykelsti i begge sider af vejen på stykket fra det nye lyskryds ved Kødboderne og op til Ingerslevsgade.

Projektet er lavet lidt om i forhold til det oprindelige forslag for at imødekomme kritik fra Vesterbro Lokaludvalg. I stedet for at have skråparkeringer i kødbysiden er der nu p-pladser langs kantstenen. Det betyder at cykelstien bliver mere ’ligeud’, hvilket var et af lokaludvalgets ønsker efter det oprindelige forslag.

Det nye forslag efterlader dog stadig et par mindre sving, påpeger lokaludvalget.

’Vi anbefaler, at kanterne i svingene bliver tydeligt markeret for at øge opmærksomheden på det,’ skriver lokaludvalgsformand Thomas Warburg i sit høringssvar.

Møbelkunder

Det er i øvrigt to år siden, at det oprindelige projekt var til politisk behandling. Det var da også meningen, at cykelstierne skulle laves samtidig med, at lyskrydset blev anlagt. Men det tog så lang tid at få afklaret forholdene omkring Teaterpassagen, at lyskrydset ikke kunne vente.

Til gengæld har man så taget hensyn til fremtiden med IKEA ved Dybbølsbro. Ifølge forvaltningen er fortov og cykelstier afstemt med forventningerne til fodgænger- og cykeltrafikken til og fra et eventuelt nyt møbel-varehus.

Derimod er der ikke nævnt noget om konsekvensen af en eventuel ny skole på hjørnet af Skelbækgade og Ingerslevsgade, der er i spil som ny placering af Gasværksvejens Skole.

Der skal laves cykelsti i enden af Skelbækgade mod Dybbølsbro. Foto: Martin Sørensen
Der skal laves cykelsti i enden af Skelbækgade mod Dybbølsbro. Foto: Martin Sørensen
SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Lad Kraftwerket blive i Valby

Margits magi i hullet