Krydset ved Uplandsgade og Lergravsvej opleves som utrygt. Foto: Michael Paldan.
in

Supercykelrute er amputeret

PENDLER-TRAFIK. En del af supercykelstien Københavnerruten ad Uplandsgade bliver ikke realiseret i denne omgang.

Af Jacob Schneider
jape@amagerbladet.dk

SUNDBYØSTER: Imens der flytter flere og flere mennesker til området langs stranden – og planlægges flere boliger, blandt andet omkring Lindgreens Allé – må cykelpendlere se frem til mere trange kår, når de tramper i pedalerne fra Øresund Station og nordpå.

Planerne om såkaldte supercykelstier i tre en halv meters bredde fra metrostationen, langs den gamle Amagerbanen og videre ad Uplandsgade til Vermlandsgade, er nemlig sparket til hjørnespark af Københavns teknik- og miljøforvaltning, som vurderer, at pengene til supercykelstier kan bruges bedre andre steder.

Strækningen er en del af cykelstinetværket Københavnerruten, som skal sørge for, at cyklister kan komme hurtigere fra Femøren Station i syd til Svanemøllen i nord, 11,5 kilometer med et budget på omkring 32 millioner kroner. Dét skal give 600.000 flere cykelture på strækningen om året.

Cyklister må altså fremover nøjes med de eksisterende stier i stedet for de brede supercykelstier, når de skal via Uplandsgade – blandt andet mange børn og unge til de mange idrætsklubber på Kløvermarken. I kommunens undersøgelse af strækningen er der ellers flere, der oplever strækningen som utryg med megen tung trafik. En fodgængerovergang ved Laplandsgade er blandt ønskerne, ligesom krydset ved Prags Boulevard og Strandlodsvej byder på kaotiske tilstande.

Der vil stadig være mulighed for at dreje af mod ’Christianshavnerruten’, som går gennem Christiania, overfor Laplandsgade langs Kløvermarken.

Ræs ved haveforeninger

»Nej, krydsningen her er ikke specielt hensigtsmæssig,« siger Ole Pedersen, formand for Amager Øst Lokaludvalg, som hellere havde set en anden ruteføring:

»På en eller anden måde kommer der jo et hul i ruten, men der er dog stadig cykelstier. Med en udviklingsplan for Lindgreens Allé med flere boliger ville det jo være en stor fordel, hvis folk kan komme hurtigt på arbejde ad den vej.

Men vores største anke har været strækningen fra Øresund Station til Femøren, hvor ruten skal gå lige vest for metroen. Vi havde peget på Engvej, for der er et meget smalt stykke langshavekolonierne, som har direkte udgang her. Det kan blive svært at krydse en supercykelsti for dem,« siger Ole Pedersen.

De mange idéer til bedre cykelforhold i området er ikke definitivt droppet, men er altså ikke længere med i supercykelruten, som efter planen er færdig i 2017.

Fakta

22 kommuner og Region Hovedstaden samarbejder om et regionalt net af supercykelstier for pendlere på de lidt længere ture.
Læs mere på hjemmesiden supercykelstier.dk

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Skriv et svar

Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Kgs. Enghave & Valby Bladet og Amager Bladet. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem godt 20 år, de seneste fire på godt og ondt. Jeg er nysgerrig på menneskelivets mangfoldige historier inden for kultur, sport, trafik og politik. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Skoldhed jazz til den kolde tid

||

Forslag: Tegner skal lægge navn til sti