»Dansk standups grand old man er blevet ædru og debuterer som digter

Standupperen, der satte sig ned

UDGIVELSE. Som ædru nyslået digter er standup-veteranen Thomas Wivels aktuel med digtsamlingen ‘Sange fra Bugspytkirtlen’. Han er på årets Bogmesse og kan opleves på Hermes Antik og Kaffebar på Gl. Kongevej.

Af Elisabeth Saugmann

red@frederiksbergbladet.dk

INTERVIEW: Standupperen Thomas Wivel er aktuel med digt-debuten ’Sange fra bugspytkirtlen’, som han læser op fra på årets bogmesse i Bella Centret 8. november.

Han er standupperen, der satte sig ned og verfede Kong Alkohol af skødet, inden han borede sig ind i poesiens blå verden. Med fjæset først. Brændstoffet var vrede og alt det, der må blive derinde, når man skal være sjov fra morgen til aften.

Man kan også høre bidder af hans nye knaldrøde bog – Wivels Lille Røde? – på Hermes Antik og Kaffebar på Gl. Kongevej 167. Fra privaten på Nyvej smutter han lige over med lyrik, anekdoter og humor. Det er en ny lokal tradition, at han alene eller med jazz-kollegaen Povl Erik Carstensen optræder med et flabet twist for cafeens 40-45 mennesker. Næste gang er på torsdag 29. oktober kl. 19, hvor han byder på storytelling og comedy-poetry for modent publikum.

»Dansk standups grand old man er blevet ædru og debuterer som digter,« stod der i en avis-anmeldelse af ’Sange fra bugspytkirtlen’. Og ja, mange af hans digte er mentale selfies, og han fortryder, at han ikke kvittede flasken noget før. Det var spas med alt for lange skygger i mange år. Det handler digtsamlingen bl.a. om, og den ophobede vrede er ikke i kategorien ’småt brandbart’.

»Jeg vil lave bøger, hvor det brænder på, med en understrøm af humor. Lige nu har jeg skrevet 1.000 sider poesi. Jeg har været inde ad porten til dæmonerne og går efter fisk på det dybe vand, siger han. I de to seneste drukløse år har han også rullet sig i andre nye eventyr som ’Vild med dans’. At sidde alene og skrive og komme ud og optræde er to lige store nydelser.

Den dualitet var også i hans liv, da han på Din’s var med til indføre stand-up i Danmark i 1991. Hold op, hvor har han overrumplet folk, Både med succesforestilinger og druk. Pludselig blev han skilt, tabte et par tons og lavede hjerteskærende billedkunst, så farver og former føg folk om øjnene. Men hvis man frygter, at man ikke får et ord til jorden ved mødet med den kreative blæksprutte, kan man tro om. Han er i godartet humør med en byge af bittesmå tøvende Mona Lisa-smil i mandefjæset. I dag har han delt sig i to. Digteren og standupperen.

Performance-poesi

Nu involverer han private refleksioner og personlige smertepunkter i sin performance-poesi. Faktisk foretrækker han ordet poetry-slam, men folk synes, det lyder som kampsport.

Det hele startede, da han som ganske ung blev bidt af de skrå brædder, mens han læste nordisk filologi. Han lavede studenterrevy og amatørteater. Og familien Wivel vejede hårdt til i kulturlandskabet.

»Jeg søgte forgæves ind på alle teaterskolerne. Og da TV-Avisen fortalte om det nye eksotiske fænomen, gik jeg ind til Casper Christensen i baren på Din’s og fik mit første nummer som ’æsel’. Det var skelsættende for mig, men jeg var for kæk og skråsikker. Det blev en fiasko. Men jeg fik en ny chance. Det var fascinerende, at Casper stod afslappet og talte om dagligdagsting, så jeg gik hjem og lavede et nyt show med en høj frekvens af pointer og lærte at rette mig ind efter, hvad publikum syntes,« husker Thomas Wivel.

Grovkornet og plat

Det var intet problem for Wivel-familien. Hvis sønnen Thomas ville fyre den af på en scene med drenge-røvshumor, var det helt fint. Scenen var grovkornet og plat. Pigerne var få. Ingen troede, at de erogene zoner ligger syd for Ækvator. Og det med at brænde sit lys i begge ender var lige noget for Thomas Wivel gemyt. Det er det stadig. Og han savner typer som Dirch Passer og Jørgen Ryg i dagens comedy-miljø.

»Backstage ligner det et pigeværelse med chips og frugt. Den romantiske galskab er væk, men man skal jo betale husleje. Grundtvig var ligeglad med regninger, men jeg er da også småborgerlig. Spørgsmålet er, om det kan aflæses i kunsten, hvis livet ikke er på spil. Men hvis man ikke modnes med tiden, er det det patetisk. Jeg er heldig: Jeg flygter ind i mørket, når jeg skriver. Bliver det for mørkt, går jeg bare ud og laver storytelling i cafe-miljøet. Jeg er ikke 100 procent alvorsmand.«

—————————————————————————

FAKTA OM THOMAS WIVEL:
– Søn af Peter Wivel, tidligere chefredaktør for Berlingske Tidende.
– Medforfatter på Svikmøllen og blæksprutten i årevis.
– Debut på Café Din’s 1991.
– Medvirket i tv-programmer som Stand-up.dk og ’Talegaver til Børn’.
– Forfatter til bl.a. ’Stand-up jetzt!’, ’Der er redningsfest under sædet’, ’Spiste Jesus sushi?’, ’Bugtaler for Gud’.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Skriv et svar

Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

På den 2. side set – Min bil og jeg

Byhave for enden af Fuglebakkevej