Del Strøget op i faser
in

Strøget skal shines op til være en turistattraktion

MAKEOVER. Strøgets fremtidige fremtoning blev endevendt på en gåtur ned ad Københavns travleste handelsgade, da beskæftigelses- og integrationsborgmester i sidste uge kiggede forbi.

Af Benedicte Lorenzen

belo@minby.dk

Strøgtur: De tusindvis af turister, der hvert år besøger København, kan typisk godt finde vejen til Strøgets mange butikker. Alligevel arbejder interesseorganisationen for butikker og erhvervsliv i Indre By, ’KBH K – Commerce & Culture’, indædt på at få gjort Indre By’s hovedgade til en attraktiv turistattraktion på højde med Tivoli og Den Lille Havfrue.

Onsdag i sidste uge havde de inviteret beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R) på en gåtur ned ad den gamle shoppinggade, og dommen var klar fra alle sider: Strøget trænger til en makeover:

»Vi vil gerne have nogle profiler i København, og i Indre By er Strøget et flagskib, så den er en oplagt profil for bydelen. Strøget har dog fået lov til ligesom at gro organisk, og det kan have sin charme, men jeg synes, tiden er kommet til, at vi skal have opgraderet gaden. Vi oplever en massiv konkurrence fra Stockholm, hvor de har investeret massivt i deres handelsstrøg og deres julemarked. Man kan se, at de tiltrækker turister både til jul og på krydstogt,« sagde Anna Mee Allerslev onsdag på gåturen.

Strøget skal friskes op

Og de ord var lige, hvad modeskaber Mads Nørgaard havde håbet på at høre. Han driver den populære tøjforretning ’Nørgaard på Strøget’ og har i langt tid ønsket sig en opgradering af handelsstrøget, som han mener roder for meget:

»Vi ønsker at samarbejde med kommunen om at skabe nogle langsigtede planer over, hvordan vi udvikler Københavns Indre By. Vi skal både sikre en overordnet forskellighed og mangfoldighed, men samtidig give et løft. Der er en kæmpe kamp om at være den førende shoppingdestination i Nordeuropa, og man er nødt til at præsentere en pæn by, hvis man vil have turisterne til at komme,« forklarer han.

På budgettet for næste år, er der afsat 1,8 millioner kroner til at igangsætte en projektering af bedre byrum i fire bydele i København. Pengene skal blandt andet gå til at udvikle initiativer, der løfter Strøget.

Nu går dialogen i gang

Hos de erhvervsdrivende i KBH K – Commerce og Culture er afdelingsleder Maria Auchenberg yderst tilfreds med, at det er lykkedes finde de første kroner til, at Strøgets tiltrængte opfriskning kan gå gang:

»Vi ønsker at sætte fokus på Strøget som turistattraktion, så nu glæder vi os til at få igangsat en dialogproces og en helhedsstrategi, som kan samle aktører og igangsætte en række konkrete initiativer, der tilsammen kan give et løft til Strøget,« forklarer Maria Auchenberg


OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Christian Olsen

Written by Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Ganegodter på Gothersgadegavl

»Det er ikke blevet meget bedre i krydset«