Borgerne har længe forsøgt at få kommunen til at løse trafikproblemerne i Guldbergsgade. Nu ligger et forslag klar
in

Borgerne vil have en løsning med det samme

Trafik. Kommunen har netop præsenteret en mulig løsning på trafikproblemerne i Guldbergsgade, men det kan tidligst gennemføres i 2016. Det vil borgerne ikke vente på.

Af Mikkel Svinth Rødgaard

mir@minby.dk

Indledning: Trafiksituationen i Guldbergsgade på Indre Nørrebro, nærmere bestemt på hjørnet af Møllegade, har længe været anledning til utryghed og stor utilfredshed i kvarteret. I årevis har borgere, og Nørrebro Lokaludvalg, blandt andet her i avisen, forsøgt at få kommunen til at gøre op med tung og gennemkørende trafik i kvarteret, blandt andet og specielt gennem den smalle Møllegade.

Efter et borgermøde i november sidste år var en løsning kun dage eller uger væk, ifølge teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Der er gået mange uger og dage siden den udmelding, men nu ligger der langt om længe en løsning klar. På et hasteindkaldt borgermøde kunne Teknik- og Miljøforvaltningen så præsentere en løsning, som skal mindske mængden af gennemkørende trafik blandt andet ved hjælp af en diagonal spærring for biltrafikken i krydset Møllegade/Guldbergsgade, som i praksis deler kvarteret i to og forhindrer gennemkørende trafik.

Trods løsningsforslaget er borgerne stadig ikke tilfredse:

»Jeg er først rigtig glad, når kommunen kommer med en løsning, der lader gennemkørende biler og ærindetrafik benytte de store veje. Det har været en katastrofe fra dag 1 at sende Nørrebrogadetrafik gennem sidegader. Det giver sig selv, og man kan jo læse det hver uge i læserbreve i Nørrebro/Nordvest Bladet, at ingen vil have den livsfarlige trafik-abe gennem deres før så rolige sidegader. Hvor svært kan det være at lytte til det, og tilpasse en løsning ud fra det?,« spørger Kirsten Stigsgaard, som har været en af de mest aktive kræfter i kvarteret.

Kræver en løsning nu

Kirsten Stigsgaard kan dog se både fordele og ulemper ved det forslag, som forvaltningen har udarbejdet, men det der skaber størst frustration er, at det koster så mange penge at gennemføre, 2,5 millioner kroner, at finansieringen skal findes i Københavns Kommunes budget for 2016, som teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) skrev i et indlæg i sidste udgave af Nørrebro/Nordvest Bladet.

Hun kræver, på vegne af kvarteret, en løsning nu og ikke, måske, i 2016.

Også i Nørrebro Lokaludvalg lader man sig ikke stille tilfreds med kommunens udspil, specielt på grund af, at det en trafikal løsning i Guldbergsgadekvarteret pludselig er afhængig af budgetforhandlinger:

»Der er ikke nogen modvilje mod forslaget, som ligner vores bare med enkelte skønhedsfejl, men det er jo fuldkommen uhørt, at det som blev lovet os for et halvt år siden; nemlig at det ville blive løst i løbet af 14 dage, det nu har taget mere end et halvt år. Og nu varsler man en ændring som tidligst en gang i 2016 kan komme i gang, hvis man overhovedet finder ud af, at man vil bruge 2,5 million kroner på det,« siger Kim Christensen, medlem af Nørrebro Lokaludvalg.

Midlertidig løsning

Kim Christensen har, da han selv var formand for Nørrebro Lokaludvalg, været med til at arbejde for et forslag, som lokaludvalget nu selv vil forsøge at udgøre en midlertidig løsning på kvarterets problemer.

»Vi foreslår, at der bliver lavet et trafikforsøg ud fra det lokaludvalget har foreslået, og skulle man så undervejs finde ud af, at der er noget ved forsøget, der ikke fungerer, jamen så kan man jo rette på det. Og hvis det så ender i det forslag, som forvaltningen tidligst kan gennemføre om to år, så fred være med det. Vi har behov for, og borgerne i kvarteret har behov for, at det bliver lavet nu og ikke om to år,« siger Kim Christensen.

Den megen utilfredshed og utålmodighed er blevet hørt på teknik- og miljøborgmesterens kontor:

»Det er selvfølgelig langt fra optimalt, at vi må vente med at gøre løsningen til virkelighed, indtil der er fundet penge til den. I mellemtiden vil jeg se på, om det ikke kan lade sig gøre at lave en midlertidig udgave af den endelige løsning og dermed få gjort noget ved problemet, så trafiksikkerheden kan blive forbedret for de bløde trafikanter. Det kræver dog accept fra politiet, så det er stadig nødvendigt med tålmodighed,« lyder det i en kommentar fra Morten Kabell (EL).


OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Klubbørn kan (måske) blive på Bryggergården

Skjulte perler ved Nordre Fasanvej