||
Krydset ved Amager Boulevard i helhedsplanen for 'Ny Amagerbrogade'. Illustration: Københavns Kommune.|Vejarbejde på Amagerbrogade
in

Ny Amagerbrogade bliver forsinket et år

STRØGGADEPLANEN. Strøggadeplanen for Amagerbrogade har vist sig mere kompliceret end først antaget, og nu slås projektets to første etaper sammen til en.

Af Jacob Schneider
jape@amagerbladet.dk

AMAGERBROGADE: Planen om at omdanne Amagerbrogade til såkaldt strøggade – som vel at mærke ikke betyder, at der lukkes for biltrafik – bliver forsinket yderligere et år.

Fodgængere og cyklister må altså væbne sig med tålmodighed, inden de får bredere fortove og cykelstier, mens de gennemkørende bilister kan se frem til at komme hurtigere igennem gaden en tid endnu. Mange butikker har været bekymrede for planen, selv om intentionen er at skabe mere liv og gang i kasseapparaterne, men de handlende får altså også status quo et år mere.

Flere bump på gaden

Sidste år blev strøggaden forsinket for første gang siden den oprindelige helhedsplan fra maj 2013, da politikerne ikke var enige om svingforbud mod blandt andet Holmbladsgade, buslommer og flere andre trafikløsninger.
Nu er det en kombination af planens kompleksitet, økonomi og skybrudsløsninger, der udskyder Amagerbrogade version 2.0 med et år, så der først kan graves fra efteråret 2016.

Københavns Kommune har netop lagt sidste hånd på et såkaldt dispositionsforslag og er nu i gang med et konkret projektforslag for den nordlige del af gaden, fra Christmas Møllers Plads til Shetlandsgade lige inden Englandsvej. Og tidsplanen for dén øvelse har i sig selv været for optimistisk.

To etaper samles

Ved efterårets budgetforhandlinger blev der fundet yderligere 33 millioner kroner, så der herefter ‘kun’ mangler i omegnen af 40-50 millioner til den sidste strækning: fra omkring Englandsvej til Vejlands Allé.

Illustration: Københavns Kommune.
Illustration: Københavns Kommune.

Det betyder, at man slår projektets første to etaper sammen til en. Og det vil ifølge kommunen både gøre planen billigere, når man kan samle et langt stræk i et projektforslag og anlægsudbud, ligesom det vil spare fire til seks måneder, når først gravemaskiner og brolæggere går i kødet på asfalt og fliser. Samtidig vil det gøre opgaven mere attraktiv for entreprenører at byde på, vurderes det.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø) mener, at det er den optimale løsning:

»Med budgettet for 2015 sikrede Enhedslisten penge til anden etape af Amagerbrogade. Nu bliver anlæg af de to etaper tænkt sammen. Det betyder desværre, at vi kommer til at gå senere i jorden end først planlagt. Til gengæld kan vi skære op imod et halvt år af selve anlægsarbejderne, når de går i gang. Det har stor betydning for afvikling af trafikken og handlen i gadens mange butikker,« siger Kabell.

Skybrudsplaner

Derudover er kommunen i gang med at vurdere, hvilke dele af byen, der skal klimasikres mod skybrud – og i hvilken rækkefølge. Det ligger ikke fast, hvilke løsninger Amagerbrogade skal have til skybrudssikring, men hvis de skal indbygges i projektet, er der risiko for yderligere forsinkelse. Her opererer man særligt med strækningen fra Christmas Møllers Plads til Amager Boulevard, og kommunen forventer en afklaring omkring marts-april næste år.

Strøggadens nordlige del vil således først kunne opleves i fulde drag fra slutningen af 2017 – hvis alt ellers går glat fra nu af.

“Det giver mening”

Tovholder for Amagerbrogadeprojektet for Amagers to lokaludvalg i Københavns Kommune, Randi Sørensen, kalder det »sund fornuft« at slå de to første etaper af den nye Amagerbrogade sammen.

Vejarbejde på Amagerbrogade, 2001. Arkivfoto.
Vejarbejde på Amagerbrogade, 2001. Arkivfoto.

»Selvfølgelig er det smadder-surt, at projektet er blevet forsinket. Vi ville jo gerne have været i gang. Men herregud, et år fra eller til… Min erfaring med den slags projekter er generelt, at de bliver forsinket. Og det giver god mening at slå etaperne sammen, så man kan bruge skattekronerne bedst muligt,« siger hun og tilføjer, at det stadig er svært at trænge igennem med indholdet i strøggadeplanen:

»Det har været tungt og påfaldende svært at informere om, hvad der foregår. Der er stadig mange myter, for eksempel om at gaden skal lukkes. Men hvordan man stadig kan tro det efter alt, hvad der er skrevet, og de politiske beslutninger, der er truffet, det fatter jeg ikke.

Det vigtigste for lokaludvalgene nu er at holde fast i, at borgerne skal være med hele vejen i processen. Og så at sikre, at man ikke graver det hele op, inden arbejdet reelt går i gang. Det skal gå så hurtigt som muligt,« siger siger Randi Sørensen.

Hvad synes du om artiklen?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

|||

Ærlig rap fra Baya

Bruchetta og saltimbocca på skoleskemaet