Kåre Press-Kristensen har målt støjen i byen. Blandt andet her i Runddelen
in

Ekspert: ‘Det giver stress, depression og søvnproblemer’

Støjfare. Brosten giver støj, og støj giver risiko for en lang række lidelser, forklarer Seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen.

Af René Mølskov

rem@minby.dk

Brosten: Motorstøj, buldrende godstog, sirener, jazzmusik og latter. Byen er fyldt med lyde. Forskellige lyde, konstante lyde og skiftende lyde.

Mange elsker byens puls, det livlige liv, lydende, der omringer os. Men ifølge Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd, kan lydende også være en udfordring.

»I København er det cirka halvdelen af boligmassen, eller helt præcist 48 procent, der ikke opfylder EUs basale grænseværdi for støj,« fortæller han.

Svært at måle

Hvor stor betydningen brostenene på Ny Carlsberg Vej har i forhold til støjmængden tør han ikke give et bud på. Eller for den sags skyld foretage en måling for at finde ud af.

»Støjen afhænger af mange ting. Det afhænger selvfølgelig også af belægningen. Men for at måle betydningen af brostenene i forhold til støj, stiller det store krav. Du skal først finde et tilsvarende sted, med nøjagtig samme afstand fra husene til gaden, den samme sammensætning af trafik, samme hastigheder, samme andel tunge køretøjer og med bygninger af samme højde. Ellers kan du ikke sammenligne lydbilledet, og så det er vanskeligt at måle præcist, hvad brostenene betyder,« siger han.

Til gengæld tøver han ikke med at fastslå, at brostenene øger støjniveauet.

»Det man kan sige generelt er, at brosten øger støjniveauet ganske markant. Brosten giver mere støj. Til gengæld kan man måske få nogle bilister til at køre en anden vej, fordi der er brosten. Og dermed sænke støjmængden,« siger han.

Motorstøj er værst

Hvis bilerne kører tilstrækkeligt langsomt er det i øvrigt slet ikke lyden af dæk mod brosten, der fylder lydbilledet ud.

»Ved lave hastigheder er det faktisk motorstøjen, der dominerer og ikke rullestøj, altså der, hvor du har kontakt mellem dæk og kørebelægning. Så hvis hastigheden bliver tilstrækkelig lav og mængden af trafik bliver mindre, kan det jo være en fornuftig løsning.«

Fare for sygdomme

Kåre Press-Kristensen advarer mod at bagatellisere støj som noget, der nu engang er i byen. Netop fordi man kan gøre meget for at sænke støjen og fordi støj kan påvirke helbredet.

»Støj kan altså give en lang række alvorlig lidelser. Hjerte-karsygdomme, det giver stress, depression, indlæringsvanskeligheder, søvnproblemer og nedsat produktivitet på arbejdsmarkedet. I det konkrete tilfælde er det jo forholdsvis afgrænset. Men lokalt kan det være en stor gene, og det skal man bestemt være opmærksom på.«

Af René Mølskov

rem@minby.dk

Besluttet: Teknik- og Miljøudvalget besluttede på deres seneste møde den 16. juni at bevare brostenene på Ny Carlsberg Vej. Dog med en tilpasning til cyklisterne i ydersiderne med flade brosten.

Stenene får en granitbelægning, der både skal være mere sikker og støjsvag.

Brosten og bekymring

Forslaget blev stillet af Enhedslisten og vedtaget med et par enkelte ændringsforslag. Trods hensyn i den ændrede trafikplan for vejen, forstår Niels E. Bjerrum (S) naboernes bekymring for støj, efter at asfaltplanerne forsvandt.

»Som det ligger i indstilingen lige nu, er der ikke lagt op til en voldsomt forøget trafik ad Ny Carlsberg Vej. Den måde, beboerne er generet af støj på, de sidste mange år, vil ikke blive forøget. Og de turistbusser, der skal op til det nye museum ved Malteriet vil sandsynligvis køre ind fra den anden side,« siger han og fortsætter:

»Men meget af det bunder i, at der sker meget i det her område. Som lokal beboer er man naturligvis bekymret for, hvordan det påvirker ens hverdag og ens børns verden. Det kan jeg godt forstå. Alle steder, man laver ny infrastruktur, bliver lokalområdet nervøse for, hvad det kommer til at betyde. Der skal vi være gode til at informere om, hvilke planer der er, og overholde de høringsfrister, der er,« siger han.

Historiens balancegang

De næste årtier vokser København efter alt at dømme. Derfor er Carlsberg Byen bare den første i en række af udviklingsprojekter.

»Det er vigtigt at finde en balance mellem at bevare historien og fortællingen om, hvad København har været brugt til tidligere, og at byen skal være brugbar for de nye beboere. Jeg synes, at brostenene her er et centralt billede på den udvikling. Ny Carlsberg Vej er en central blodåre for hele området i forhold til, hvordan det var førhen. Og det er vigtigt at bevare den gade for historiefortællingen,« siger Niels E. Bjerrum.

Forvaltningen har fået stillet til opgave at lave et idekatalog, der finder løsninger på udfordringerne på vejen.


OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

|

Nye erhvervslejere i Valby Maskinfabrik

Bandet der aldrig er samlet