Brosten kan om noget få debatten op i omdrejninger. Støj
in

Frygter mere brostensstøj

Rullestøj. Brostenene på Ny Carlsberg Vej ser ud til at være reddet. Men det smukke syn koster på støjfronten og naboer er bekymrede for trafikudviklingen.

Af René Mølskov

rem@minby.dk

Håb forude: April 2012. Husejerforeningen Humleby skriver til Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Politi, Carlsberg og Center for Trafik.

Beboerne gør opmærksomme på, at Ny Carlsberg Vej er blevet en gennemfartsvej mellem Vesterfælledvej på Vesterbro og Valby Langgade og Pile Allé på toppen af Valby Bakke. Trods forbudet mod gennemkørsel uden ærinde.

Juni 2014. Der er planer om en asfaltering af Ny Carlsberg Vej som et led i udviklingen af Carlsberg Byen. Beboerne i Humleby kalder her i avisen asfaltplanerne for ’en arkitektonisk katastrofe’, og umiddelbart efter beslutter Teknik- og Miljøudvalget at stoppe asfaltplanerne.

Men det giver andre udfordringer. Udfordringerne fra 2012 er nemlig stadig ikke løst.

»Til april-maj måned åbner vi vinduerne om natten, og så er der simpelthen en tilvænningsperiode på et par uger. Uger, hvor vi sover dårligt og vågner flere gange i løbet af natten, fordi vi skal vænne os til støjen. Selv når vi vænner os til larmen, ligger det stadig som en underlæggende gene. Det er vel dybest set heller ikke noget, man bør vænne sig til,« siger Jens Lauritsen, der bor i Jerichausgade tæt ved Ny Carlsberg Vej.

Fjernede nattelukning

Sådan har det set ud i en håndfuld år. Faktisk siden man stoppede med at lukke porten ind til Ny Carlsberg Vej i nattetimerne.

Jens Lauritsen er bekymret for, om der kommer til at ske en voldsom stigning i både støj og antallet af biler, når Carlsberg Byen langsomt vokser. Han håber samtidig, at Københavns Kommune finder en alternativ vej ud af støj-problemerne.

»Jeg mener, at man, så vidt muligt, skal bevare Ny Carlsberg Vej i den form, den har i dag. Det er et ekstremt smukt strøg, eller allé, og hvis du fjerner brostenene, mister du koblingen tilbage til historien. Det ville jeg ligesom mange andre, være dybt ærgerlig over. Det ville være et tab. Men samtidig skal en øget trafik og problemerne med støj også løses på en fair måde over for naboerne,« siger han.

Tidligere lukkede man porten ved toppen af Valby Bakke fra Pile Allé fra 19.30 til 6.00.

»Da man ophævede lukningen for fem-seks år siden, medførte det en markant udvikling i trafikken og støjen. Og det er netop trafikken i nattetimerne, der er et stort problem. Dem, der har rutine i at køre ned ad Ny Carlsberg Vej om natten, de flyver hen over bumpet ud for Jerichausgade. Folk, der ikke har så stor rutine, bremser hårdt op, lige når de opdager bumpet, og så gasser de op igen bagefter,« siger Jens Lauritsen.

Hundrede biler i timen

Det er en nærmest permanent støj, han og naboerne oplever. Uden at have talt biler, så gætter han på et par hundrede biler i timen og dermed flere drøn, hvert eneste minut.

»For mig at se, er der to veje at gå. At finde nye veje til at lede trafikken ind på eller droppe ideen om at have brosten. Det sidste synes jeg, ville være ærgerligt,« siger Jens Lauritsen.

Gennemkørsel forbudt

Ny Carlsberg Vej har gennemkørsel forbudt, men ærindekørsel tilladt. Men som Humleby i 2012 gjorde opmærksom på, så kan man først se skiltningen, når man allerede har drejet ned ad Ny Carlsberg Vej. uanset, hvilken retning, man kommer fra.

Dertil kommer, at Frederiksberg Kommune for fem år siden ensrettede en række gader i området mellem Frederiksberg Allé og Vesterbrogade. For mange går den letteste vej mod Vesterbro derfor via Pile Allé og ned gennem Carlsberg.

»Jeg vil gætte på at et sted mellem 90 og måske endda tæt på 100 procent af dem, der kører gennem om natten ikke har noget ærinde. Det er ren gennemkørsel. Det er både Carlsberg, politiet og Teknik- og Miljøudvalget blevet gjort opmærksom på tidligere. Alligevel er det blevet en ren gennemfarts-gade« siger Jens Lauritsen, der har boet på Jerichausgade siden 2001.


OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Hjernebarnet får støtte til ny bog

Grønttorvet skal være en attraktiv deleby