Enken efter Hagbarth Skjalm Petersen

60 år på bagen og stadig i fin form

Jubilæum. Forretningen H. Skjalm P. på Nikolaj Plads har i denne uge jubilæum. Den slog første gang dørene op 12. december 1953 Forretningen satser før som nu på at sælge kvalitetsvarer til en overkommelig pris.

NIKOLAJ PLADS: Forretningen H. Skjalm P. på Nikolaj Plads slog første gang dørene op 12. december 1953. Bag initiativet stod Hagbarth Skjalm Petersen og hans kone Lisbeth Westergaard. Dermed kan forretningen torsdag i denne uge fejre 60 års jubilæum. Det skal fejres på behørig vis, og uden at gå i detaljer handler det blandt andet om, at der på selve dagen vil være en række kanontilbud, som kun gælder denne ene dag.

H. Skjalm P.’s varesortiment har alle dage været ikke bare trendy, men også trendsættende, endog længe før disse ord fandt vej til det danske sprog. Dengang hed det bare modediller. Dem har Skjalm P. været med til at skabe flere af.

En af dem var at åbne folks øjne for de gamle emaljevarer. I takt med at den ældre generation tømte køkkenskabene for Madam Blå og andet blåt køkkentøj fra Glud & Marstrand, samlede Skjalm P. det sammen, for så en dag at fylde hele vinduet i forretningen med lutter blå emalje. En modedille var skabt, og i 70’erne var de unge simpelthen ikke med på moden, med mindre køkkenvæggene i studenterhyblen var hængt til med blåt køkkentøj.

Det samme gjaldt de gamle emaljeskilte. Skjalm P. var vågen i forbindelse med nedrivninger, og sikrede sig vejskilte, reklameskilte og andet, der var værd at handle med. Mange af disse er i dag højt skattede samlerobjekter. Dengang omfattede varesortimentet selvfølgelig også afsyrede møbler og andre almueeffekter, mange af dem opkøbt i det sydlige Sverige. Antikvitetsdelen af Skjalm P.’s varesortiment er siden faset ud.

Gedigen boligindretning

»Vi satser stadig på smukke gedigne ting til boligindretning, men nu er det stort set alt sammen nyproduceret. Meget af det er dog genfortolkninger af de gamle ting, for eksempelvis indenfor stentøj og keramik, og vores lille udvalg i køkkenmaskiner er også i retrostil,« fortæller marketingsansvarlig Tenna Wätjen.

»Vores forretningsslogan er god kvalitet til en overkommelig pris, og vi er meget bevidste omkring både materialevalg og design. Samtidig lægger vi vægt på god kundeservice, så kunderne kan lide at handle her.«

For køkkenentusiaster er forretningens underetage et rent slaraffenland. Sortimentet er stort og begreberne kvalitet og naturmaterialer fornægter sig ikke. Dejfade og grydeskeer i samme design og materialer som i oldemors tid. I stuen er alt det øvrige boliginventar, samt et righoldigt udvalg af udsøgte boligtekstiler.

»Gennem en årrække er vores engrosforretning vokset støt, og vi sælger til store dele af verden. Desuden oplever vi i stigende grad, at vi får opgaver indenfor samlede indretningsløsninger, hvor vi leverer alt indenfor vores segment,« forklarer Tenna Wätjen.

»Både vore designere og indkøbere har travlt året rundt, for vi præsenterer nye kollektioner hvert halve år.«

Enken efter Hagbarth Skjalm Petersen, Lisbeth Westergaard er stadig ikke blot ejer af forretningen, men overvåger også den daglige drift, og sikrer derved at forretningen drives videre i den oprindelige ånd.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Skriv et svar

Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Første skridt på Istedgade

Kulturen danner vores værdier